Urząd Miasta Łodzi BIP UMŁ


Telefon dla mieszkańców (Call Center) +48 (42) 638 44 44

Dokonanie zamiany nieruchomości Skarbu Państwa

Opis Procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. ​wpłynięcie wniosku o dokonanie zamiany lub wszczęcie postępowania z urzędu,
  2. analiza z punktu widzenia zasadności dokonania zamiany nieruchomości przez Skarb Państwa; analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości dokonania zamiany (wykluczenie obowiązku zwrotu nieruchomości wywłaszczonej na rzecz dawnych właścicieli, wykluczenie istnienia postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących tytułu własności Skarbu Państwa),
  3. ustalenie i wskazanie nieruchomości zamiennych z zasobu Skarbu Państwa,
  4. wystąpienie do merytorycznie właściwych Wydziałów UMŁ i jednostek o wydanie opinii o możliwości dokonania zamiany (istnienia przeciwwskazań), z punktu widzenia zadań realizowanych przez te jednostki i zamierzeń inwestycyjnych Miasta,
  5. po uzyskaniu pozytywnych opinii – zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość zamiennych nieruchomości,
  6. wystąpienie do Wojewody Łódzkiego o wyrażenie zgody na dokonanie zamiany nieruchomości,
  7. po uzyskaniu zarządzenia Wojewody wyrażającego zgodę, przygotowanie i podpisanie pomiędzy SP i wnioskodawcą/właścicielem nieruchomości do pozyskania w drodze zamiany, protokołu z rokowań, stanowiącego podstawę do zawarcia umowy zamiany w formie aktu notarialnego,
  8. zawarcie umowy zamiany nieruchomości w formie aktu notarialnego.

Informacje uzupełniające

  • ​Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa mogą być przedmiotem zamiany pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego bądź przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych.
Jeżeli zamiana dokonywana jest pomiędzy Skarbem Państwa a osobami fizycznymi lub osobami prawnymi, w przypadku nierównej wartości zamiennych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamiennych nieruchomości.Dopłatę stosuje się również w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.Przepisy regulujące zamianę nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, które są przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych stosuje się również do zamiany udziałów we współwłasności lub we współużytkowaniu wieczystym.Zamiana nieruchomości Skarbu Państwa wpisanych do rejestru zabytków , wymaga pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.Postępowanie wszczyna się na wniosek lub z urzędu.Istnieje możliwość żądania przedłożenia dodatkowych wyjaśnień i  dokumentów w trakcie prowadzenia postępowania.Wniosek powinien być opatrzony podpisem strony oraz powinien zostać złożony w oryginale.W przypadku zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a podmiotami innymi niż jednostki samorządu terytorialnego, może wystąpić konieczność zastosowania dopłat w przypadku różnicy w wartościach zamienianych nieruchomości, ustalonych na podstawie operatów szacunkowych sporządzonych przez uprawnionego rzeczoznawcę.

Termin realizacji

do 6 miesiący

Miejsce załatwienia

​Biuro Zasobu Skarbu Państwa w Departamencie Gospodarowania Majątkiem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
III piętro, pok. 351

Opłaty

Brak

Dokumenty

Wymagane dokumenty

  • ​Wniosek o dokonanie zamiany

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ​art. 13 ust. 4, art. 14 ust 3, 4 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (jt. Dz.U 2015, poz. 1774 z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

Brak

Realizator

Jednostka

Urząd Miasta Łodzi

Komórka

Biuro Zasobu Skarbu Państwa w Departamencie Gospodarowania Majątkiem

Telefon dla mieszkańców (Call Center) +48 (42) 638 44 44