Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Podatek rolny – naliczenie (osoby fizyczne) @

OPIS SPRAWY

Osoby fizyczne, które posiadają nieruchomość zobowiązane są do zgłoszenia obowiązku podatkowego i do opłacania podatku rolnego na podstawie otrzymywanej corocznie decyzji.

Podatek w kwocie poniżej 100 zł płatny jest w jednej racie do 15 marca danego roku, a w przypadku kwoty podatku powyżej 100 zł w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada lub w terminie 14 dni od daty odebrania decyzji.

W SKRÓCIE

KROK 1
Złóż deklarację i załączniki

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą (wymagana jeśli nastąpiły zmiany)

KROK 2
Czekaj na decyzję

wysyłana w ciągu 30 dni

KROK 3
Odbierz decyzję

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

KROK 4
Wnieś opłatę

w terminach wskazanych w decyzji

PRZYDATNE INFORMACJE

Informacja DR-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć informację na podatek rolny w 5 minut.

  • możliwość złożenia deklaracji online
  • możliwość przesłania deklaracji pocztą
  • możliwość wrzucenia deklaracji do urny (bez konieczności umawiania się)
  • wizyta w Urzędzie: w okresie epidemii/ pandemii w przypadku wyjaśnienia spraw podatkowych wymaga umówienia się
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • decyzja może mieć formę elektroniczną

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:
    • dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów rolnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).
      • Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.
        • IR-1-„Informacja o gruntach”,
        • ZIR-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,
        • ZIR-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,
        • ZIR-3 „Dane pozostałych podatników”.
      • Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.
        • IR-1 „Informacja w sprawie podatku rolnego",
        • ZR-1/A „Dane o nieruchomościach rolnych”,
        • ZR-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku rolnym”.
  2. Dokumenty składa się w formie papierowej lub elektronicznie w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.
  3. Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów.
  4. Ustawowe terminy płatności zobowiązania podatkowego: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada lub 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Informacje uzupełniające
  • Deklaracja na podatek rolny może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r..
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

30 dni

Miejsce załatwienia

Wydział Podatkowy

Telefony:
+48 (42) 638-50-29
+48 (42) 638-56-62
+48 (42) 638-56-65

Dokumenty można składać również w następujących siedzibach Urzędu Miasta Łodzi:

ul. Zachodnia 47, pok.: 12 (Kancelaria)
al. Politechniki 32, pok.: 005 (Kancelaria)
ul. Krzemieniecka 2B, pok.: 116 (Kancelaria)
al. Piłsudskiego 100, pok.: 18 (Kancelaria)
ul. Piotrkowska 110 (wejście od al. Schillera)

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Umawianie wizyt w okresie epidemii (lub pandemii) pod adresem: https://wizyty.uml.lodz.pl/

Opłaty

Opłata skarbowa:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa)17 zł

Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:

  • Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.

W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:

  • Bank Pekao S.A. 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026
Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Podatkowy
  • osobiście:
    • ul. Sienkiewicza

      Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe jest również w:
    • Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
      Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
      Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12
    • Łódź - Górna, al. Politechniki 32
      Pobieranie - parter, Informacja
      Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005
    • Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
      Pobieranie - parter, Informacja
      Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116
    • Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
      Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
      Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Deklaracje podatkowe należy złożyć w ciągu 14 dni od nabycia nieruchomości.

Wymagane dokumenty

  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do gruntów rolnych (np. akt własności, umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów)

    W przypadku przesyłania ww. dokumentów za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej (e-PUAP), oprócz przesłania poniżej wskazanych formularzy, należy wybrać pismo ogólne do podmiotu publicznego i załączyć dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.
formularz elektroniczny (ePUAP)

Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r. oraz w każdym następnym roku podatkowym

  • IR-1-„Informacja o gruntach”
druk do pobrania
formularz elektroniczny (ePUAP)
  • ZIR-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
druk do pobrania
  • ZIR-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
druk do pobrania
  • ZIR-3 „Dane pozostałych podatników”
druk do pobrania

Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.

  • IR-1 „Informacja w sprawie podatku rolnego”
druk do pobrania
formularz elektroniczny (ePUAP)
  • ZR-1/A „Dane o nieruchomościach rolnych”
druk do pobrania
  • ZR-1/B „Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku rolnym”
druk do pobrania
  • Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
  • PPS-1 – pełnomocnictwo szczególne
druk do pobrania
  • PPD-1 – pełnomocnictwo do doręczeń
druk do pobrania
  • PPO-1 – pełnomocnictwo ogólne
druk do pobrania
  • Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - jeśli dotyczy

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania
  • Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
formularz elektroniczny (ePUAP)
Podstawa prawna

Podstawa prawna

Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019

  • ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny

Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.

  • uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP
  • uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP

Tryb odwoławczy

Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Wydziału Podatkowego.

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Podatkowy
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt