Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Podatek rolny – naliczenie (osoby prawne) @

OPIS SPRAWY

Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają nieruchomości rolne na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 15 stycznia każdego roku deklaracji na podatek rolny, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku oraz do wpłacania rat podatku obliczonych w deklaracji w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

W SKRÓCIE

KROK 1
Złóż deklarację i załączniki

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

KROK 2
Wnieś opłatę

w terminach ustawowych: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada

KROK 3

Złóż korektę deklaracji

gdy kupiłeś, sprzedałeś lub zmieniłeś sposób wykorzystywania nieruchomości

PRZYDATNE INFORMACJE

Deklaracja DR-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć deklarację na podatek rolny w 5 minut

  • możliwość złożenia deklaracji online
  • możliwość przesłania deklaracji pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Podatnik (podmiot niebędący osobą fizyczną) jest zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek rolny. Deklarację można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty. Istnieje możliwość składania deklaracji za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W przypadku, gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej albo deklaracja jest niezgodna z danymi znajdującymi się w posiadaniu organu podatkowego, wszczyna się postępowanie i wydaje decyzję, w której określa się wysokość zobowiązania podatkowego.
  2. Podatnikami podatku rolnego są osoby prawne (m.in. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, spółdzielnie) oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej (m.in. spółki jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne), będące:
    • właścicielami gruntów,
    • posiadaczami samoistnymi gruntów,
    • użytkownikami wieczystymi gruntów,
    • posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Przedmiot opodatkowania:
    • grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza.
  4. Podstawa opodatkowania:
    • powierzchnia, jaka figuruje w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Łódzki Ośrodek Geodezji w Łodzi – ul. Traugutta 21/23.
  5. Powstanie/ustanie obowiązku podatkowego
    • Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. zakup nieruchomości).
    • Natomiast obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek (np. sprzedaż nieruchomości).
    • Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  6. Zgłoszenie powstania obowiązku podatkowego
    • Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej są obowiązane:
      • składać, w Wydziale Podatkowym w terminie do dnia 15 stycznia, deklarację na podatek rolny na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku
      • odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zdarzenia, mającego wpływ na wysokość podatku, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia
      • wpłacać – bez wezwania – obliczony w deklaracji podatek rolny w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego
      • w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty
Informacje uzupełniające
  • Deklaracja na podatek rolny może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r.
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Nie dotyczy

Miejsce załatwienia

Wydział Podatkowy
Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych oraz Podatku Rolnego i Leśnego
ul. Sienkiewicza 61A, 90-009 Łódź, sala obsługi 0.27 na parterze budynku

Telefony:

  • Dzielnica Łódź – Bałuty, Polesie
    tel.: +48 (42) 638-56-65
  • Dzielnica Łódź - Górna
    tel.: +48 (42) 638-56-62
  • Dzielnica Łódź - Widzew
    tel.: +48 638-50-29

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Istnieje możliwość elektronicznej rezerwacji wizyty na stronie internetowej

Opłaty

Wpłaty podatku rolnego należy dokonywać:

  • na rachunek bankowy Wydziału Podatkowego:
    Bank Pekao SA, nr konta 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026
  • na indywidualny rachunek bankowy wskazany przez organ podatkowy w decyzji
Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa)17 zł

Opłatę skarbową należy wnieść:

  • za pełnomocnictwo w formie papierowej - na rachunek bankowy Wydziału Podatkowego UMŁ, Bank Pekao SA, nr konta 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
  • za pełnomocnictwo w formie elektronicznej złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego - na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy

Zwolnienia bądź wyłączenia z opłaty skarbowej określają przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Wydział Podatkowy
      Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych oraz Podatku Rolnego i Leśnego
      ul. Sienkiewicza 61A, 90 – 009 Łódź
  • osobiście:
    • ul Sienkiewicza 61A, sala obsługi 0.27 na parterze budynku
  • elektronicznie:
    • na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miasta Łodzi na platformie ePUAP: /s551nj3qkq/SkrytkaESP
    • na adres do doręczeń elektronicznych Urzędu Miasta Łodzi (eDoręczeń): AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Deklarację na podatek rolny należy złożyć do dnia 15 stycznia każdego roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 15 stycznia – w terminie 14 dni od dnia nabycia nieruchomości.

Korektę deklaracji należy złożyć w terminie 14 dni od dnia nabycia kolejnej nieruchomości, sprzedaży lub zmiany sposobu wykorzystania opodatkowanych nieruchomości.

Wymagane dokumenty

Wraz z deklaracją DR-1 należy złożyć załącznik ZDR-1, a w przypadku uprawnienia do zwolnienia podatkowego załącznik ZDR-2. W przypadku współwłasności nieruchomości należy złożyć również załącznik ZDR-3. Załączniki stanowią integralną część deklaracji. Zarówno deklaracja DR-1, jak i załączniki ZDR-1, ZDR-2 i ZDR-3 powinny zostać wypełnione w sposób kompletny. Niekompletne wypełnienie deklaracji DR-1 oraz załączników spowoduje konieczność wezwania podatnika do ich uzupełnienia.

Dodatkowo wymagany jest dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np.: umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów i budynków, umowa dzierżawy).

  • DR-1-„Deklaracja na podatek rolny”
druk do pobrania
formularz elektroniczny (ePUAP)
  • ZDR-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
druk do pobrania
  • ZDR-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
druk do pobrania
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P)
druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
  • Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (OPL-1P)
druk do pobrania

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania
  • Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
formularz elektroniczny (ePUAP)
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw

Tryb odwoławczy

Wymiar podatku następuje poprzez złożenie przez podatnika deklaracji na podatek rolny (DR-1), w której podatnik samodzielnie oblicza kwotę podatku. W przypadku wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Podatkowego UMŁ, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Podatkowy
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt