- Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem.
- Zobacz więcej informacji o dowodzie
- Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym dokonuje odpowiednio rodzic, opiekun, kurator lub pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególe do dokonania tej czynności.
- Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia certyfikatów dokonuje się:
- osobiście w siedzibie urzędu dowolnej gminy,
- przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- w formie dokumentu elektronicznego złożonego za pośrednictwem ePUAP do organu gminy, który wydał dowód osobisty.
- Organ gminy osobie zgłaszającej zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów wyda, wolne od opłaty, zaświadczenie zawierające datę i godzinę dokonania tego zgłoszenia.
- Osobie zgłaszającej zawieszenie lub cofnięcie certyfikatów w formie dokumentu elektronicznego, zaświadczenie wydaje się na żądanie.
- Certyfikaty zamieszczone w dowodzie osobistym podlegają zawieszeniu na okres 14 dni.
- Certyfikaty oraz dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa po upływie 14 dni licząc od dnia dokonania zgłoszenia jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia tych certyfikatów.
- Zawieszenie certyfikatów powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.
Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym @
OPIS SPRAWY
Jeśli posiadasz dowód osobisty z warstwą elektroniczną i utraciłeś czasowo kontrolę nad dokumentem, istnieje możliwość zawieszenia certyfikatów znajdujących się w dowodzie osobistym. Jeśli dokument chwilowo się zagubił, ale nie został skradziony ani uszkodzony, możesz zawiesić działanie warstwy elektronicznej na 14 dni.
W SKRÓCIE

Złóż wniosek
elektronicznie lub w dowolnym urzędzie gminy na terenie kraju

Odbierz zaświadczenie
elektronicznie (na żądanie) lub w Urzędzie (od ręki)

Złóż wniosek o cofnięcie zawieszenia
w ciągu 14 dni, gdy odzyskasz kontrolę nad dokumentem
PRZYDATNE INFORMACJE
- wizyta w urzędzie wymaga umówienia się,
- możliwość złożenia wniosku online,
- zgłoszenia należy dokonać osobiście,
- sprawa załatwiana od ręki,
- możliwość załatwienia sprawy przez pełnomocnika,
- sprawa nie wymaga opłat,
- zaświadczenie może mieć formę elektroniczną.
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Formularz zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w dowodzie osobistym składany w postaci dokumentu elektronicznego musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanymalbopodpisem osobistym (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Przed przyjściem do Urzędu nie szukaj do wydrukowania formularza zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów dowodu osobistego. Obsługa zgłoszenia odbywa się w formie elektronicznej na specjalnie przeznaczonych do tego urządzeniach, które umożliwiają złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Uwaga:
Po unieważnieniu dowodu osobistego należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.
Termin realizacji
Niezwłocznie
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności
- 91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32,
- 92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100,
- 94-030 Łódź, ul. Krzemieniecka 2B.
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wniosek w postaci papierowej można złożyć w jednej z lokalizacji Oddziału Dowodów Osobistych i Ewidencji Ludności Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji po uprzednim internetowym zarezerwowaniu wizyty za pośrednictwem strony internetowej do umawiania wizyt (wybierając zakładkę UM Łódź/Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji, następnie Oddział i lokalizację, w której ma być wykonana rezerwacja, a później właściwą usługę oraz wolny termin i godzinę) a także bez jej zarezerwowania:
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi,
- al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi,
- ul. Krzemieniecka 2B.
Brak
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro, sala obsługi
- al. Piłsudskiego 100, parter, sala obsługi
- ul. Krzemieniecka 2B, parter, sala obsługi
- elektronicznie:
- gov.pl
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
|
formularz elektroniczny (gov.pl) |
|
formularz elektroniczny (gov.pl) |
Pozostałe dokumenty |
|
klauzula informacyjna do pobrania |
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
Tryb odwoławczy
Brak
Jednostka
Urząd Miasta ŁodziKomórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji- Sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych
- Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych
- Wydanie zaświadczenia z Rejestru Dowodów Osobistych
- Wydanie dowodu osobistego osobie pełnoletniej
- Wydanie dowodu osobistego osobie ubezwłasnowolnionej
- Wydanie dowodu osobistego dla osoby małoletniej
- Podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego