Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

OPIS SPRAWY

Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15kW,
  • jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową niezależnie od wielkości i mocy napędu,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich.

W przypadku, gdy jednostka nie podlega obowiązkowi rejestracji wynikającemu z przepisów, może zostać zarejestrowana w systemie REJA24 na wniosek właściciela.

W SKRÓCIE

KROK 1

Złóż wniosek z wymaganymi dokumentami

elektronicznie, w urzędize lub pocztą

KROK 2

Czekaj na informację

otrzymasz tymczasowe zaświadczenie

KROK 3

Czekaj na dokument rejestracyjny

PRZYDATNE INFORMACJE

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • wyciąg lub odpis z rejestru może mieć formę elektroniczną

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy

Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15kW,
  • jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową niezależnie od wielkości i mocy napędu,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich.

W przypadku, gdy jednostka nie podlega obowiązkowi rejestracji wynikającemu z przepisów, może zostać zarejestrowana w systemie REJA24 na wniosek właściciela

  1. W przypadku wniosku składanego w formie papierowej:
    • Należy pobrać, wydrukować i wypełnić wniosek (druki formularzy dostępne są również w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa UMŁ).
    • Do wniosku należy dołączyć wymagane dokumenty oraz potwierdzenie dokonania opłaty za rejestrację oraz wydanie dokumentu rejestracyjnego. Powyższe dokumenty należy złożyć w oryginale. Po zweryfikowaniu i dokonaniu rejestracji, oryginały dokumentów zostaną zwrócone wnioskodawcy.
    • Wypełnione dokumenty należy złożyć w dowolnym punkcie podawczym Urzędu Miasta Łodzi. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz dokonanej opłaty skarbowej i dowód jej wniesienia. Jeżeli jacht lub inna jednostka pływająca stanowi współwłasność – wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
  2. W przypadku wniosku składanego w systemie teleinformatycznym REJA24:
    • Należy zarejestrować się w systemie REJA24 na stronie: https://interesant.reja24.gov.pli wypełnić wniosek.
    • Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej, wnioskodawca może wygenerować zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.

Sprawę kończy wydanie dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej.

Uwaga: odbioru dokumentu rejestracyjnego można dokonać wyłącznie osobiście za okazaniem dokumentu tożsamości.

W przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika, należy dołączyć odpis pełnomocnictwa oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Łodzi
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
92-326 Łódź, al. Piłsudskiego 100

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Opłaty

Wysokości opłat ustalone zostały w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.

Nazwa opłaty Wysokość opłaty

W przypadku:

  • rejestracji i wydania dokumentu rejestracyjnego;
  • zmiany danych w rejestrze i wydania dokumentu rejestracyjnego;
  • wydania wtórnika dokumentu rejestracyjnego.
80,00 zł.
W przypadku gdy jednostka jest już zarejestrowana w Polskim Związku Żeglarskim i dokonywana jest jedynie zmiana dokumentu na nowy. 60,00 zł.
W przypadku wydania odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów. 15,00 zł.

Nr rachunku właściwy do uiszczenia opłaty za rejestrację jednostek pływających:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)

Bank Pekao S.A. 28 1240 1037 1111 0011 0911 2632

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej za pełnomocnictwo:
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Wpłat można dokonać przelewem lub osobiście w każdym urzędzie pocztowym albo dowolnym banku.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź,
  • osobiście:
    • al. Piłsudskiego, urna
  • elektronicznie:

Termin składania dokumentów

Dla jednostek widniejących już w rejestrach obowiązujące są następujące terminy:

  • jednostki zarejestrowane do 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2022 roku;
  • jednostki zarejestrowane po 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2023 roku

W przypadku zbycia/nabycia jednostki pływającej lub zmiany istotnych danych, które należało będzie zaktualizować w rejestrze, termin wynosi 30 dni od daty tego zdarzenia

Wymagane dokumenty

  • Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego
  • Dowód własności jednostki pływającej (np. faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego)
  • Załączniki poświadczające następujące informacje:
    • Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
    • Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
    • Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
    • Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
    • Model i marka jednostki pływającej,
    • Wymiary i parametry jednostki pływającej,
    • Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
    • Rok budowy i producent jednostki pływającej,
    • Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
    • Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    • Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
    • Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    • Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
    • Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
    • Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną)
    • Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

klauzula informacyjna do pobrania


Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających długości do 24 m. (t.j. w Dz. U. z 2018 r. poz. 1137 z 2019 r. poz. 1716)

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 763)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 248)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 157)

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. poz. 1908).

Tryb odwoławczy

Od wydanej decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informacje o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo marskich i śródlądowych;
  • ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt