Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Zasady odbioru pasa drogowego po wykonanych robotach

OPIS SPRAWY

Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi w drodze decyzji.

Zezwolenie może dotyczyć zajęcia pasa drogowego w celu:

  • prowadzenia robót planowych,
  • umieszczenia urządzeń,
  • umieszczenia reklamy,
  • umieszczenia obiektu handlowego/usługowego,
  • umieszczenia stoiska handlowego
  • lub zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności.

Należy po wykonanych robotach (a także usunięciu awarii, usunięciu reklamy, obiektu) zgłosić teren pasa drogowego do odbioru, poprzez złożenie wniosku.

W SKRÓCIE

KROK 1
Złóż zgłoszenie i załączniki

elektronicznie, w Zarządzie lub za pośrednictwem poczty

KROK 2
Czekaj

na wyznaczenie terminu odbioru

KROK 3
Zgłoś się na oględziny w terenie
KROK 4
Podpisz protokół

PRZYDATNE INFORMACJE

  • możliwość złożenia wniosku online
  • możliwość przesłania wniosku pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Inwestor/Dzierżawca lub jego pełnomocnik, zgodnie z pouczeniem zawartym na odwrocie decyzji/umowy, jest zobowiązany w terminie 3 dni od daty upływu ważności decyzji/umowy zgłosić na piśmie do ZDiT gotowość do odbioru pasa drogowego.
  2. Pracownik Wydziału Zezwoleń w ZDiT, prowadzący sprawę przyjmuje zgłoszenie i wyznacza termin odbioru (nie dłuższy niż 30 dni od daty zgłoszenia).
  3. W wyznaczonym dniu następuje komisyjny przegląd pasa drogowego i w zależności od jego wyniku spisywany jest odpowiedni protokół:
    • protokół odbioru końcowego – spisywany jest, gdy w wyznaczonym terminie odbioru dostarczono wszystkie wymagane dokumenty (próby zagęszczenia gruntu, atesty, oświadczenia) oraz, gdy pas drogowy został odtworzony i uporządkowany bez zastrzeżeń.
      Odbiór końcowy wybudowanego zjazdu indywidualnego lub publicznego dokonywany jest po komisyjnym odbiorze w terenie i w przypadku braku uwag do wykonanych prac oraz doręczeniu kompletnej dokumentacji odbiorowej spisywany jest końcowy protokół odbioru.
      Dokumentacja odbiorowa winna zawierać:
      • wyniki badań zagęszczenia gruntu - wykonane przez laboratorium drogowe,
      • deklaracje zgodności na wbudowane materiały,
      • wyniki badań nośności podbudowy (dla podbudowy z kruszywa) oraz wyniki badań równości ułożonej nawierzchni – wykonane przez laboratorium drogowe,
      • oświadczenie kierownika budowy o wykonaniu prac zgodnie z zatwierdzonym projektem, sztuką budowlaną oraz obowiązującymi normami,
      • inwentaryzację powykonawczą – z potwierdzeniem (pieczątką) naniesienia na mapę Łódzkiego Ośrodka Geodezji w Łodzi.
    • Protokół z przeglądu technicznego – spisywany jest, gdy stwierdza się usterki lub brak jest dokumentacji odbiorowej. W protokole wymienia się rodzaj usterek lub wykaz brakujących dokumentów odbiorowych i określa się termin ich usunięcia lub doręczenia. Po upływie terminu wyznaczającego czas na usunięcie usterek, komisja dokonuje ponownego przeglądu pasa drogowego i jeśli jego wynik jest pozytywny oraz gdy dostarczono wszystkie wymagane do odbioru dokumenty (próby zagęszczenia gruntu, deklaracje zgodności na wbudowane materiały, oświadczenia i wyniki badań laboratoryjnych jakości wykonanych prac odtworzeniowych) komisja spisuje protokół odbioru końcowego. Protokół z przeglądu technicznego spisuje się również w sytuacji, gdy roboty zostały zakończone, natomiast warunki atmosferyczne uniemożliwiają dokonanie odbioru, np. ze względu na zalegający śnieg lub utrzymujące się po długotrwałych opadach nawodnienie terenu. W protokole takim wyznacza się przewidywany czas na dokonanie odbioru końcowego w sprzyjających warunkach atmosferycznych, np. na wiosnę. W przypadku ponownego negatywnego przeglądu Inwestor/Dzierżawca lub jego pełnomocnik zobowiązany jest złożyć ponowny wniosek o wydanie decyzji/zawarcie umowy na zajęcie pasa drogowego/terenu drogi wewnętrznej, uzyskać decyzję/umowę, wnieść opłaty i po prawidłowym wykonaniu robót ponownie zgłosić pas drogowy/teren drogi wewnętrznej do odbioru.
    • Protokół odbioru warunkowego – spisywany jest, gdy wynik przeglądu jest pozytywny, doręczone zostały pozytywne wyniki badań zagęszczenia gruntu, deklaracje zgodności na wbudowane materiały, oświadczenia i wyniki badań laboratoryjnych jakości wykonanych prac odtworzeniowych, ale np. roboty wykonywane były w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i zachodzi konieczność obserwacji pasa drogowego po zakończeniu prac lub, gdy jest brak kiełkowania wysianej trawy albo, gdy z uwagi na niesprzyjające warunki atmosferyczne została odtworzona zastępcza nawierzchnia jezdni z asfaltu lanego, która będzie docelowo odtworzona w czasie prawidłowych warunków atmosferycznych.
      W protokole wyznacza się termin odbioru końcowego i w wyznaczonym okresie dokonuje się ponownego przeglądu. Przy pozytywnym wyniku spisuje się protokół odbioru końcowego. Gdy wynik negatywny – postępowanie jak w punkcie 3.2.
    • Naczelnik Wydziału Zezwoleń oraz Zastępca Naczelnika Wydziału Zezwoleń oraz pracownik nadzorujący sprawę upoważnieni są do zlecania wykonania wyrywkowych, kontrolnych, laboratoryjnych badań drogowych przez Wydział Badań Laboratoryjnych ZIM.
      Oględziny w terenie oraz podpisywanie protokołu są powtarzane do czasu całkowitego odtworzenia terenu do stanu sprzed rozpoczęcia robót.
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Zgodnie z treścią art. 35 KPA.

Miejsce załatwienia

Wydział Zezwoleń w Zarządzie Dróg i Transportu
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36

Zgłoszenia do odbioru należy składać w Centrum Usług Wspólnych
90-002 Łódź, ul. Tuwima 36

Telefony:

Zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oraz dzierżawa/użyczenie dróg wewnętrznych

Drogi publiczne:
Roboty planowe:

  • Bałuty: + 48 (42) 272-67 37
  • Górna: + 48 (42)272 64 72
  • Śródmieście: + 48 (42)272-67-27
  • Polesie: + 48 (42)272 62 93
  • Widzew: + 48 (42) 638-49-74

Drogi wewnętrzne:

  • Bałuty: + 48 (42) 638-49-71
  • Górna: + 48 (42) 638-59-09
  • Polesie, Widzew: + 48 (42) 272-67-35
  • Śródmieście: + 48 (42) 638-67-27
  • Ogródki ul. Piotrkowska: + 48 (42) 272-67-28 lub + 48 (42) 272-67-18
  • Faktury: + 48 (42) 272-67-26,+ 48 (42) 272-67-34

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy.

Opłaty
Rodzaj opłatyWysokość opłaty
za każde pełnomocnictwo (zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa notarialne oraz udzielane wstępnym, zstępnym, rodzeństwu. Z opłaty skarbowej zwolnione są pod warunkiem wzajemności państwa obce, ich przedstawicielstwa dyplomatyczne, konsularne, siły zbrojne, organizacje międzynarodowe wraz z ich przedstawicielstwami, członkowie ich personelu oraz osoby z nimi zrównane jeżeli nie są oni obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium RP; jednostki budżetowe; jednostki samorządu terytorialnego; organizacje pożytku publicznego wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego; osoby przedstawiające zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa)17 zł
Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Zarząd Dróg i Transportu
      ul. Tuwima 36
      90-002 Łódź
  • osobiście:
    • Kancelaria Zarząd Dróg i Transportu
      ul. Tuwima 36
      90-002 Łódź
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Zgodnie z treścią art. 35 KPA.

Wymagane dokumenty

Pas drogowy, droga publiczna, droga wewnętrzna, odbiór

  • Zgłoszenie gotowości do odbioru nawierzchni po wykonaniu robót
formularz elektroniczny (ePUAP)
  • Wyniki badań zagęszczenia gruntu – wykonane przez laboratorium drogowe
  • Deklaracje zgodności na wbudowane materiały – wbudowanie w określony zjazd powinno być potwierdzone zapisem kierownika budowy
  • Wyniki badań nośności podbudowy (dla podbudowy z kruszywa) – wykonane przez laboratorium drogowe
  • Wyniki badań równości ułożonej nawierzchni – wykonane przez laboratorium drogowe
  • Oświadczenie kierownika budowy o wykonaniu prac zgodnie z zatwierdzonym projektem oraz ostatecznym pozwoleniem na budowę
  • Inwentaryzacja powykonawcza – posiadająca potwierdzenie (pieczątkę) naniesienia na mapę w Łódzkim Ośrodku Geodezji
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.1376 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1264),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz.735 ze zm.).

Tryb odwoławczy

Drogi publiczne:

Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodziw terminie 14 dni od daty doręczenia za pośrednictwem organu wydającego decyzję. Odwołanie należy złożyć w Centrum Usług Wspólnych, 90-447 Łódź, ul. Piotrkowska 171/173.

Drogi wewnętrzne:

Brak trybu odwoławczego. Zarządca drogi dąży do polubownego załatwienia wszelkich sporów wynikających z wykonywania umowy dzierżawy/użyczenia. W przypadku braku takiej możliwości, rozpatrywane będą one przez sąd powszechny.

Realizatorzy
Jednostka
Zarząd Dróg i Transportu
Komórka
Wydział Zezwoleń
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt