- Osoba posiadająca prawo jazdy jest obowiązana zawiadomić starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych w terminie 30 dni od dnia tego zdarzenia. Na wniosek osoby uprawnionej starosta wydaje za opłatą nowy dokument.
- W przypadku zmiany adresu zamieszkania prawa jazdy nie podlegają wymianie.
Wnioski mieszkańców Miasta Łodzi dotyczące wydawania dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami przyjmowane są w dniu przybycia do Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji UMŁ przy stanowiskach do bezpośredniej obsługi (I piętro).
Warunkiem złożenia wniosku jest;- Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej(grupa sprawy - W)
- Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, przyjęcie wniosku nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu poprzez pobranie z automatu biletowego kolejnego biletu lub umówienie wizyty przez Internet.
- Złożenie wniosku w formie papierowej wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.
- Złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy możliwe jest również po zalogowaniu się na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca PWPW (https://www.esp.pwpw.pl).
- Do wniosku złożonego za pośrednictwem ESP PiK osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy dołącza:
- elektroniczne kopie (skany) dokumentów wymagane przepisami prawa
- elektroniczne potwierdzenie dokonania przelewu wymaganych opłat albo elektroniczną kopię (skan) dowodu wpłaty tych opłat
- elektroniczną kopię (skan) wzoru podpisu.Dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową.
- Wypełniony formularz wniosku elektronicznego opatruje się podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Szczegółowy opis zakresu i warunków korzystania z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca znajduje się na stronie: https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help
- Po otrzymaniu wymaganych dokumentów urzędnik wysyła zamówienie na wytworzenie prawa jazdy. Odbiór prawa jazdy następuje w sposób określony we wniosku o wydanie prawa jazdy po nadesłaniu przez PWPW S.A. w Warszawie wyprodukowanego dokumentu.
- Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
Odbiór prawa jazdy odbywa się w Wydziale Spraw Obywatelskich i Komunikacji, Oddział Praw Jazdy, ul. Smugowa 26a i 30/32 – stanowiska do bezpośredniej obsługi – I piętro.
Warunkiem odbioru jest:- Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej(grupa sprawy - T)
- Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
- Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
- Okazanie dokumentu tożsamości (ważnego dowodu osobistego lub paszportu).
- Zwrot dokumentu wymagającego zmiany danych.
- Osoba składająca wniosek elektroniczny przed wydaniem prawa jazdy dostarcza osobiście lub za pośrednictwem poczty do organu, do którego złożyła wniosek oryginał orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile są one wymagane.
- Informację o stanie realizacji sprawy można uzyskać na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html
- Osoba, która udostępniła we wniosku o wydanie prawa jazdy numer telefonu komórkowego bądź adres e-mail otrzyma wiadomość o możliwości odbioru prawa jazdy.
Zmiana danych, przedłużenie terminu ważności prawa jazdy @
OPIS SPRAWY
- Osoba posiadająca prawo jazdy jest obowiązana zawiadomić starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych w terminie 30 dni od dnia tego zdarzenia. Na wniosek osoby uprawnionej starosta wydaje za opłatą 100 zł nowy dokument.
- W przypadku zmiany adresu zamieszkania prawa jazdy nie podlegają wymianie.
W SKRÓCIE
elektronicznie lub w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „W”)
(dot. odbioru w Urzędzie) lub sprawdź samodzielnie stan realizacji sprawy
PRZYDATNE INFORMACJE
- sprawa wymaga opłaty
- wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy w przypadku wniosku złożonego w formie tradycyjnej
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
- możliwość złożenia wniosku online - w takim przypadku przed wydaniem prawa jazdy należy dostarczyć do organu osobiście lub za pośrednictwem poczty oryginały orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile są one wymagane.
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
- Osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy składa oświadczenie o spełnianiu warunku, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami, w myśl którego prawo jazdy jest wydawane osobie, która m.in. uprzedzona o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy oświadcza, że jej miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym że:
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej przez 185 dni w każdym roku kalendarzowym:
- ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe albo
- z zamiarem stałego pobytu wyłącznie ze względu na swoje więzi osobiste, albo
- przebywa regularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, a jednocześnie, że ze względu na swoje więzi zawodowe kolejno przebywa w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej, albo
- przebywa nieregularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, ponieważ przebywa w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w celu wypełniania zadania o określonym czasie trwania, albo
- przebywa na terytorium innego państwa ze względu na podjęte w tym państwie studia lub naukę w szkole.
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej przez 185 dni w każdym roku kalendarzowym:
- Uwaga - kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.
Termin realizacji
Sprawa załatwiana jest w terminie do 30 dni od daty otrzymania dokumentów przez Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji.
W przypadku złożenia wniosku elektronicznego zawierającego braki formalnoprawne lub nieodpowiadającego wymaganiom właściwy organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie, w zależności od ich rodzaju, wzywa do ich usunięcia w trybie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. Nieusunięcie braków w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Praw Jazdy
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się za pośrednictwem strony internetowej:
- złożenie wniosku - sprawy grupy „W”
- odbiór dokumentu - sprawy grupy „T”
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
---|---|
Wydanie prawa jazdy | 100,00 zł |
Skarbowa (w przypadku pełnomocnictwa do odbioru prawa jazdy - opłata nie dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnikiem jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo) | 17,00 zł |
Opłatę za wydanie prawa jazdy można wnieść:
- przelewem na konto Banku Pekao S.A. nr 02 1240 1037 1111 0011 0911 0869
- gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w kasie Banku Pekao S.A. w siedzibie Wydziału
- za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi
- za pośrednictwem opłatomatu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału
Opłata skarbowa wnoszona jest na kontoBank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
- elektronicznie:
- PWPW
Termin składania dokumentów
- W przypadku zmiany stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w prawie jazdy – w terminie 30 dni od dnia tego zdarzenia (przekroczenie terminu nie wpływa na sposób rozpatrzenia wniosku),
- W przypadku przedłużenia terminu ważności prawa jazdy – termin dowolny. Wniosek może być złożony zarówno przed jak i po upływie terminu ważności prawa jazdy
Wymagane dokumenty
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (PWPW) |
|
|
|
|
|
Do wglądu: |
|
|
Cudzoziemiec (dodatkowo): |
|
|
Pozostałe dokumenty |
|
klauzula informacyjna do pobrania |
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
Tryb odwoławczy
Od decyzji o odmowie wydania prawa jazdy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi ul. Piotrkowska 86 za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji ul. Smugowa 26a i 30/32 w terminie 14 dni od jej doręczenia.