Sposób załatwienia sprawy
- Przyjmowanie rzeczy
- do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmuje się:
- pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej – o ile znalazca nie zna osoby uprawnionej do ich odbioru lub nie zna miejsca jej pobytu,
- rzeczy znalezione w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego, nieodebrane przez osobę uprawnioną od właściwego zarządcy,
- rzeczy, których cechy zewnętrzne lub umieszczone na nich znaki szczególne wskazują, że stanowią one sprzęt lub ekwipunek wojskowy, dokumenty wojskowe,
- inne rzeczy, które znalazca może oddać;
- do Biura Rzeczy Znalezionych oddaje się rzeczy znalezione na terenie Miasta Łodzi lub znalezione przez mieszkańca Łodzi;
- w przypadku gdy oddanie rzeczy przez znalazcę jest niemożliwe albo połączone z niebezpieczeństwem pogorszenia się rzeczy, trudnościami lub znacznymi kosztami, znalazca może ograniczyć się do wskazania miejsca, w którym rzecz się znajduje;
- Biuro Rzeczy Znalezionych może odmówić przyjęcia rzeczy, której szacunkowa wartość nie przekracza 100 zł;
- Biuro Rzeczy Znalezionych może odmówić przyjęcia rzeczy gdy istnieją podstawy do uznania, że rzecz znaleziona została porzucona z zamiarem wyzbycia się własności;
- z czynności odebrania zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcia rzeczy pracownik Biura Rzeczy Znalezionych sporządza protokół.
- do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmuje się:
- Wydawanie rzeczy osobie uprawnionej:
- w przypadku ustalenia danych osoby uprawnionej do odbioru rzeczy oraz jej adresu zamieszkania albo siedziby, Biuro Rzeczy Znalezionych niezwłocznie wzywa tę osobę do odbioru rzeczy;
- w przypadku braku możliwości doręczenia osobie uprawnionej wezwania do odbioru rzeczy lub gdy osoba ta jest nieznana, Biuro Rzeczy Znalezionych:
- gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 100 zł, dokonuje wezwania na tablicy ogłoszeń przez okres roku, licząc od dnia znalezienia rzeczy, a także zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi https://bip.uml.lodz.pl/urzad-miasta/rejestry-ewidencje-archiwa-w-tym-nieudostepnione-w-bip/biuro-rzeczy-znalezionych/
- gdy szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5000 złotych – dodatkowo zamieszcza ogłoszenie o znalezieniu rzeczy w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim,
- wezwania zawierają terminy do odbioru rzeczy oraz pouczenie o skutkach nieodebrania rzeczy w wyznaczonym terminie;
- celem odbioru rzeczy przez osobę uprawnioną należy się umówić na wizytę;
- wydanie rzeczy następuje po okazaniu dokumentu tożsamości;
- wydanie rzeczy osobie uprawnionej na podstawie opisu rzeczy następuje po uprzednim stwierdzeniu uprawnień do jej odbioru, tj. przedstawieniu dowodów potwierdzających przynależność rzeczy zagubionej, w szczególności dowodu zakupu, własnego oznaczenia przedmiotu, dokumentacji fotograficznej;
- z wydania rzeczy pracownik Biura Rzeczy Znalezionych sporządza protokół.