Podatek leśny - naliczenie (osoby prawne) @

OPIS SPRAWY

Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej, które posiadają nieruchomości leśne na terenie Łodzi, zobowiązane są do składania do 15 stycznia każdego roku deklaracji na podatek leśny, w której samodzielnie obliczają wysokość podatku oraz do wpłacania rat podatku obliczonych w deklaracji co miesiąc w 12 ratach w terminie do 15. każdego miesiąca.

W SKRÓCIE

KROK 1

Złóż deklarację i załączniki

elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą

KROK 2
Wnieś opłatę

na rachunek bankowy gminy w terminach do 15 każdego miesiąca

KROK 3

Złóż korektę deklaracji

gdy kupiłeś, sprzedałeś lub zmieniłeś sposób wykorzystywania nieruchomości

PRZYDATNE INFORMACJE

Deklaracja DL-1 online
Kliknij, aby przygotować i złożyć deklarację na podatek leśny w 5 minut.

  • możliwość złożenia deklaracji online
  • możliwość przesłania deklaracji pocztą
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Podatnik (podmiot niebędący osobą fizyczną) jest zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek leśny. Deklarację można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty. Istnieje możliwość składania deklaracji za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W przypadku, gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej albo deklaracja jest niezgodna z danymi znajdującymi się w posiadaniu organu podatkowego, wszczyna się postępowanie i wydaje decyzję, w której określa się wysokość zobowiązania podatkowego.
  2. Podatnikami podatku leśnego są osoby prawne (m.in. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, spółdzielnie) oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej (m.in. spółki jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne), będące:
    • właścicielami lasów,
    • posiadaczami samoistnymi lasów,
    • użytkownikami wieczystymi lasów,
    • posiadaczami lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Przedmiot opodatkowania:
    • grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
  4. Podstawa opodatkowania:
    • powierzchnia, jaka figuruje w ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Łódzki Ośrodek Geodezji w Łodzi – ul. Traugutta 21/23.
  5. Powstanie/ustanie obowiązku podatkowego
    • Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (np. zakup nieruchomości).
    • Natomiast obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek (np. sprzedaż nieruchomości).
    • Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  6. Zgłoszenie powstania obowiązku podatkowego
    • Osoby fizyczne są obowiązane:
      • złożyć w Wydziale Podatkowym deklarację na podatek leśny, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego
      • odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zdarzenia, mającego wpływ na wysokość podatku, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia
Informacje uzupełniające
  • Deklaracja na podatek leśny może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r.
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Nie dotyczy

Miejsce załatwienia

Wydział Podatkowy
Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych oraz Podatku Rolnego i Leśnego
ul. Sienkiewicza 61A, 90-009 Łódź, sala obsługi 0.27 na parterze budynku

Telefony:

  • Dzielnica Łódź – Bałuty, Polesie
    tel.: +48 (42) 638-56-65
  • Dzielnica Łódź - Górna
    tel.: +48 (42) 638-56-62
  • Dzielnica Łódź - Widzew
    tel.: +48 638-50-29

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Istnieje możliwość elektronicznej rezerwacji wizyty na stronie internetowej

Opłaty

Wpłaty podatku leśnego należy dokonywać:

  • na rachunek bankowy Wydziału Podatkowego:
    Bank Pekao SA, nr konta 27 1240 1037 1111 0011 0909 4026
  • na indywidualny rachunek bankowy wskazany przez organ podatkowy w decyzji

Opłata skarbowa:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa17 zł

Opłatę skarbową należy wnieść:

  • za pełnomocnictwo w formie papierowej - na rachunek bankowy Wydziału Podatkowego UMŁ, Bank Pekao SA, nr konta 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
  • za pełnomocnictwo w formie elektronicznej złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego - na rachunek bankowy organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy

Zwolnienia bądź wyłączenia z opłaty skarbowej określają przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Wydział Podatkowy
      Oddział Wymiaru Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych oraz Podatku Rolnego i Leśnego
      ul. Sienkiewicza 61A, 90 – 009 Łódź
  • osobiście:
    • ul Sienkiewicza 61A, sala obsługi 0.27 na parterze budynku
  • elektronicznie:
    • na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miasta Łodzi na platformie ePUAP: /s551nj3qkq/SkrytkaESP
    • na adres do doręczeń elektronicznych Urzędu Miasta Łodzi (eDoręczeń): AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Deklarację na podatek leśny należy złożyć do dnia 15 stycznia każdego roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 15 stycznia – w terminie 14 dni od dnia nabycia nieruchomości.
Korektę deklaracji należy złożyć w terminie 14 dni od dnia nabycia kolejnej nieruchomości, sprzedaży lub zmiany sposobu wykorzystania opodatkowanych nieruchomości.

Wymagane dokumenty

Wraz z deklaracją DL-1 należy złożyć załącznik ZDL-1, a w przypadku uprawnienia do zwolnienia podatkowego załącznik ZDL-2. Załączniki stanowią integralną część deklaracji. Zarówno deklaracja DL-1, jak i załączniki ZDL-1 i ZDL-2 powinny zostać wypełnione w sposób kompletny. Niekompletne wypełnienie deklaracji DL-1 oraz załączników spowoduje konieczność wezwania podatnika do ich uzupełnienia.

Dodatkowo wymagany jest dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np.: umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów i budynków, umowa dzierżawy).

  • DL-1 „Deklaracje na podatek leśny”
druk do pobrania
formularz elektroniczny (ePUAP)
  • ZDL-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
druk do pobrania
  • ZDL-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
druk do pobrania
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P)

druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)
  • Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (OPL-1P)
druk do pobrania

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania
  • Zmiana danych osobowych lub adresowych w sprawach podatkowych
formularz elektroniczny (ePUAP)
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw

Tryb odwoławczy

Wymiar podatku następuje poprzez złożenie przez podatnika deklaracji na podatek leśny (DL-1), w której podatnik samodzielnie oblicza kwotę podatku. W przypadku wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Podatkowego UMŁ, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Podatkowy
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt