- Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań związanych z realizacją świadczeń zdrowotnych.
- Skargi można składać we własnym imieniu lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
- Skargi mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą poczty elektronicznej, przez ePUAP, a także ustanie do protokołu.
- W przypadku zgłoszenia skargi ustnej – przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę oraz przyjmujący zgłoszenie (nie ma możliwości zgłaszania skargi telefonicznie).
- Skargi powinny zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) oraz dokładny adres wnoszącego skargę – w przypadku braku wyżej wymienionych danych skargi te pozostawia się bez rozpoznania
- opis zdarzenia oraz nazwę i adres placówki medycznej, której zdarzenie dotyczy.
- W placówkach medycznych na tablicach ogłoszeń w widocznym miejscu wywieszone są informacje dotyczące przyjmowania interesantów w sprawie skarg.
- Szczegółowy zakres skarg:
- Jeśli skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (np. lekarza, pielęgniarki lub rejestratorki), organizacji pracy lub dostępu do świadczeń najpierw należy interweniować u bezpośredniego przełożonego pracownika placówki ochrony zdrowia (w szpitalu jest nim ordynator, a w przychodni kierownik, a w następnej kolejności u dyrektora jednostki opieki zdrowotnej)
Instancją wyższą jest:- Łódzki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Łodzi (ŁOWNFZ)
strona internetowa: www.nfz-lodz.pl
adres do korespondencji:
90-032 Łódź, ul. Kopcińskiego 58
tel.: (42) 275-40-30
e-mail: kancelaria@nfz-lodz.pl
adres skrytki ePUAP: /g2s1or6i3h/SkrytkaESP
bezpłatna infolinia: 800190 590
90-043 Łódź, ul. Targowa 35 - Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia
strona internetowa: www.nfz.gov.pl
02-528 Warszawa, ul. Rakowiecka 26/30
e-mail: KancelariaElektroniczna@nfz.gov.pl
bezpłatna infolinia: 800190590 - Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
01-231 Warszawa, ul. Płocka 11/13
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
adres skrzynki ePUAP: /RzPP/skrytka
Faks: (22) 506-50-64
bezpłatna infolinia (połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych): 800190 590
czynna pn.- pt. w godz. 8.00 – 18.00
Rzecznik Praw Pacjenta, czuwa nad jak najlepszą realizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta oraz reaguje w każdej sytuacji, w której te prawa nie są przestrzegane.
- Łódzki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Łodzi (ŁOWNFZ)
- Jeśli skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (np. lekarza, pielęgniarki lub rejestratorki), organizacji pracy lub dostępu do świadczeń najpierw należy interweniować u bezpośredniego przełożonego pracownika placówki ochrony zdrowia (w szpitalu jest nim ordynator, a w przychodni kierownik, a w następnej kolejności u dyrektora jednostki opieki zdrowotnej)
- Jeśli skarga dotyczy braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, podejrzenia błędu w leczeniu (w sztuce lekarskiej czy pielęgniarskiej) oraz stwierdzenia, żepersonel medyczny (lekarz, pielęgniarka) postępuje sprzecznie z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub zawodu pielęgniarki i położnej, pacjent ma prawo złożenia skargi
- u Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej (organ Naczelnej Izby Lekarskiej)
- w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Łodzi,
93-005 Łódź, ul. Czerwona 3,
strona internetowa: www.oil.lodz.pl
e-mail: biuro@oil.lodz.pl
tel. +48 (42) 683-17-10,
Centrala: +48 (42) 683-17-91 - u Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej (organ Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych)
- lub w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych w Łodzi,
91-762 Łódź, ul. Emilii Plater 34
strona internetowa: www.oipp.lodz.pl
e-mail: biuro@oipp.lodz.pl
tel. +48 (42) 633-69-63
Sprawy związane z uzyskaniem odszkodowania (finansowego zadośćuczynienia) należy kierować do dyrektora jednostki opieki zdrowotnej, którą pacjent uznaje za winną wyrządzenia szkody oraz do firmy ubezpieczającej tę jednostkę. Każdy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego ma obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu tych świadczeń. Jest to jedno z podstawowych wymagań NFZ wobec świadczeniodawców (przy podpisywaniu umów na udzielanie świadczeń zdrowotnych wymagane jest przedstawienie przez ten podmiot dowodu ubezpieczenia OC w tym zakresie). Każdy świadczeniodawca powinien udzielić, na żądanie ubezpieczonego, informacji odnośnie nazwy i adresu ubezpieczającej go firmy. Taką informację pacjent otrzyma również zgłaszając się dowłaściwego oddziału NFZ.
Jeżeli działania w jednostce opieki zdrowotnej okażą się nieskuteczne, to można wystąpić na drogę sądową z powództwem cywilnym, domagając się stosownego odszkodowania. Pozew należy skierować przeciwko jednostce opieki zdrowotnej, która ponosi odpowiedzialność za zdarzenie.
W pozwie pacjent musi wykazać, że dana jednostka medyczna ponosi winę za doznany rozstrój zdrowia. Ubezpieczony może zażądać między innymi zwrotu wszystkich wydatków pozostających w związku z uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia, czyli np. kosztów lekarstw, odszkodowania za doznaną krzywdę lub renty, jeżeli utracił zdolność do pracy zawodowej. Kodeks cywilny zakreślił terminy przedawnienia w sprawach związanych z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych i po upływie terminu nie można starać się o odszkodowanie. Natomiast gdy zachodzi podejrzenie, że zdarzenie ma związek z czynem karalnym, pacjent ma prawo złożyć skargę do prokuratury.
- W przypadku spraw związanych z uzyskaniem odszkodowania za błędy w leczeniu szpitalnym należy złożyć wniosek o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych – do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa). Pozasądowe rozpatrywanie roszczeń pacjentów, oparte na Funduszu Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych, działającym przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Wniosek o przyznanie świadczenia kompensacyjnego można złożyć do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, jeśli do zdarzenia medycznego (w rozumieniu nowych przepisów) doszło po wejściu w życie ustawy (tj. 6 września 2023 r.) albo jeśli o zdarzeniu medycznym, które miało miejsce przed tą datą, wnioskodawca dowiedział się już w czasie obowiązywania nowych przepisów.
Zdarzenie medyczne - zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego:- zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym,
- uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta, albo
- śmierć pacjenta
- którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć w przypadku udzielenia świadczenia zdrowotnego zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo zastosowania innej dostępnej metody diagnostycznej lub leczniczej, chyba że doszło do dających się przewidzieć normalnych następstw zastosowania metody, na którą pacjent wyraził świadomą zgodę.
- Jeżeli skarga dot. niewłaściwej pracy ŁOW NFZ, należy skierować ją do dyrektora Oddziału,
pisemnie: 90-032 Łódź, ul. Kopcińskiego 58
osobiście: 90-043 Łódź, ul. Targowa 35
e-mail: kancelaria@nfz-lodz.pl
adres skrytki ePUAP: /g2s1or6i3h/SkrytkaESP
ustnie do protokołu
Jeśli ubezpieczony nie jest usatysfakcjonowany sposobem wyjaśnienia sprawy przez dyrektora Oddziału – może zwrócić się do Centrali NFZ w Warszawie. - W przypadku niezadowolenia z decyzji NFZ dotyczącej prawa do objęcia ubezpieczeniem oraz ustalenia prawa do świadczeń zdrowotnych, istnieje możliwość złożenia odwołania do Sądu Administracyjnego.