Wyszukiwarki
- Wyszukiwarka BIP
- Wyszukiwarka aktów prawnych
- Wyszukiwarka spraw (baza wiedzy)
- Wyszukiwarka zamówień publicznych do 30 000 euro
- Wyszukiwarka zamówień publiczne powyżej 30 000 euro
- Zawiadomienia Wydziału Urbanistyki i Architektury
- Zawiadomienia Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa
- Wyszukiwarka oświadczeń majątkowcyh
- Wyszukiwarka interpelacji
Podatek od środków transportowych – naliczenie (osoby prawne, osoby fizyczne)
Opis Procedury
Sposób załatwienia sprawy
-
Podatnik jest zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Deklarację można złożyć osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP. W przypadku gdy podatnik nie złoży deklaracji podatkowej albo kwota podatku wykazana w deklaracji jest niezgodna z danymi znajdującymi się w posiadaniu organu podatkowego, wszczyna się postępowanie podatkowe i wydaje decyzję, w której określa się wysokość zobowiązania podatkowego.
-
Podatnikami podatku od środków transportowych są:
-
osoby fizyczne oraz osoby prawne będące właścicielami / współwłaścicielami środków transportowych,
-
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany,
-
posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
-
-
Przedmioty opodatkowania
-
samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
-
ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
-
przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
-
autobusy.
-
-
Powstanie/ustanie obowiązku podatkowego
Obowiązek podatkowy powstaje:
-
od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium RP,
-
w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty,
-
w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Natomiast obowiązek podatkowy wygasa:
-
z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany,
-
z końcem miesiąca, w którym zarejestrowany środek transportowy został zbyty,
-
z końcem miesiąca, w którym wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Zgłoszenie obowiązku podatkowego
Termin składania deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy upływa 15 lutego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Podatek jest płatny w 2 ratach w terminie do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku.
Stawki podatku określono uchwałą Nr LX/1589/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 4886). W uchwale przy ustalaniu stawek przyjęto, że pojazd spełnia normy czystości spalin tylko wtedy, gdy posiada certyfikat EURO nie niższy niż EURO 2.
Informacje uzupełniające
-
Deklaracja na podatek od środków transportowych może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.
-
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym (ul. Sienkiewicza 5, pok. 004).
-
Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 333).
-
Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia
Termin realizacji
Nieokreślony
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Dochodów Podatkowych
90–113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
pok. 135, 137
Telefony:
wymiar: +48 (42) 638-45-66, +48 (42) 638-45-35
księgowość: +48 (42) 638-45-33
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Opłaty
Uwaga!
Od dnia 01.01.2019 r. zmiana numeru rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat z tytułu podatku od środków transportowych.
Zmianie uległy również indywidualne numery rachunków bankowych.
Informacji o nowych numerach IRB udziela Oddział Dochodów Podatkowych (dane kontaktowe znajdują się w sekcji „Miejsce załatwienia”).
Wpłaty podatku od środków transportowych należy dokonywać:
- na rachunek bankowy Wydziału Finansowego:
GETIN Noble Bank SA, nr konta: 35 1560 0013 2045 9071 0000 0004
- na indywidualny rachunek bankowy wskazany przez organ podatkowy.
Opłata skarbowa
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:GETIN Noble Bank SA w Łodzi 08 1560 0013 2025 0305 5133 0016
Dokumenty
Wymagane dokumenty
|
Szablon dokumentu Formularz |
|
Szablon dokumentu |
|
|
|
|
|
Szablon dokumentu |
|
|
|
Szablon dokumentu |
Pozostałe dokumenty |
|
|
Szablon dokumentu |
Podstawa prawna
Podstawa prawna
-
ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1445 ze zm.)
-
ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.)
-
uchwała Nr LX/1589/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 4886)
-
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2436)
-
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie deklaracji na podatek od środków transportowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 2245)
-
uchwała Nr LIX/1253/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie wprowadzenia możliwości składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 2933)
-
rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz. U. poz. 333)
Tryb odwoławczy
Wymiar podatku następuje poprzez złożenie przez podatnika deklaracji na podatek od środków transportowych (DT-1), w której podatnik samodzielnie oblicza kwotę podatku. W przypadku wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, podatnikowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Finansowego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji