Urząd Miasta Łodzi BIP UMŁ


Telefon dla mieszkańców (Call Center) +48 (42) 638 44 44

Aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa

Opis Procedury

Sposób załatwienia sprawy

​Postępowanie o aktualizację opłaty rocznej jest postępowaniem cywilnoprawnym prowadzonym na wniosek użytkownika wieczystego lub z urzędu.

Strona umowy (właściciel - Skarb Państwa lub użytkownik wieczysty) wszczynająca postępowanie o aktualizację opłaty rocznej winna udowodnić, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości i przygotować dowód w postaci operatu szacunkowego.
Użytkownik wieczysty winien złożyć wniosek o aktualizację opłaty rocznej wraz z aktualną wyceną prawa własności przedmiotowej nieruchomości.
Następują czynności:
  • sprawdzenie czy od ostatniej aktualizacji upłynął 3 letni okres.. Aktualizacji opłaty rocznej dokonuje się nie częściej niż raz na 3 lata - zgodnie z ustawa o gospodarce nieruchomościami .
  • wszczęcie wewnętrznej procedury polegającej na analizie przedłożonego przez użytkownika wieczystego oszacowania nieruchomości, będącego dowodem bezspornie potwierdzającym wszczęcie procedury przez organ,
  • jeżeli przedłożony operat szacunkowy nie budzi wątpliwości następuje wypowiedzenie dotychczasowej opłaty rocznej i ustalenie nowej poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym złożono wniosek o aktualizację wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego,
  • jeżeli użytkownik wieczysty nie udowodnił, że nastąpiła zmiana wartości nieruchomości właściciel nieruchomości może odmówić aktualizacji opłaty rocznej a użytkownik wieczysty może w terminie 30 dni od otrzymania odmowy złożyć wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o ustalenie, że odmowa (przez właściciela nieruchomości – Skarb Państwa) aktualizacji opłaty rocznej jest nieuzasadniona lub uzasadniona w innej wysokości. Wniosek należy złożyć na pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej.

Informacje uzupełniające

​Aktualizacji opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste (z urzędu lub na wniosek użytkownika wieczystego) dokonuje Prezydent Miasta Łodzi wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, wypowiadając w formie pisemnej wysokość dotychczasowej opłaty następuje od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym złożono wniosek i udowodniono zmianę wartości gruntu.

Aktualizacja opłaty rocznej następuje od dnia 1 stycznia roku następnego po roku, w którym użytkownik wieczysty złoży wniosek wraz z dowodem w postaci operatu szacunkowego.

Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty rocznej spoczywa na użytkowniku wieczystym.

Termin realizacji

​Niezwłocznie, w kolejności składania wniosków.

Miejsce załatwienia

Wydział Dysponowania Mieniem w Departamencie Gospodarowania Majątkiem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
pokój 251A

Opłaty

​Brak

Dokumenty

Wymagane dokumenty

  • ​wniosek użytkownika wieczystego o dokonanie aktualizacji opłaty rocznej
  • ​aktualna wycena prawa własności nieruchomości, której dotyczy postępowanie sporządzona do celu aktualizacji opłaty rocznej

Pozostałe dokumenty​

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Szablon dokumentu

Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ​Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 121 z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

​Wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego złożony w terminie 30 dni od daty otrzymania oświadczenia Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej. Wniosek składa się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi wykonującego zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Realizator

Jednostka

Urząd Miasta Łodzi

Komórka

Wydział Dysponowania Mieniem w Departamencie Gospodarowania Majątkiem

Telefon dla mieszkańców (Call Center) +48 (42) 638 44 44