- Podatnik może złożyć pisemny wniosek (brak wzoru wniosku) w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w formie:
- rozłożenia na raty płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
- odroczenia terminu płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
- umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
- Wniosek powinien być szczegółowo uzasadniony oraz zawierać argumenty i dowody na ich poparcie. Udzielenie ulgi jest możliwe wyłącznie w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
W przypadku podatnika nieprowadzącego działalności gospodarczej do wniosku należy dołączyć:- dokumenty finansowe świadczące o aktualnej zdolności płatniczej podatnika,
- oświadczenie o sytuacji rodzinnej, finansowej i majątkowej podatnika. Formularz do pobrania z sekcji „dokumenty”
(Przedłożony przez podatnika materiał dowodowy powinien zawierać oświadczenie wnioskodawcy o wysokości dochodów swoich i dochodów członków rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, ponoszonych miesięcznych wydatkach, posiadanych długach, przysługujących wierzytelnościach wnioskodawcy oraz stanie majątkowym (zgromadzone środki finansowe, majątek ruchomy, majątek nieruchomy) oraz - dokumenty na poparcie powyższego tj. przedstawienie dowodów potwierdzających wysokość uzyskiwanych dochodów kopie zeznań PIT, kserokopia decyzji przyznającej emeryturę lub rentę, kserokopia umowy najmu itp., udokumentowanie wydatków ponoszonych na utrzymanie gospodarstwa domowego (kopie rachunków za czynsz, prąd, gaz, TV i inne), udokumentowanie wydatków ponoszonych na inne cele niż wskazane powyżej (np. ponoszone na naukę, na ewentualne koszty leczenia - kopie rachunków, dowodów zapłaty),
- informacje o zgromadzonych środkach finansowych, w szczególności złożenie wyciągów z wszystkich posiadanych przez Stronę rachunków bankowych i lokat za okres ostatnich 3 miesięcy , wskazujących wszystkie operacje, salda początkowe i końcowe,
- oświadczenie o nieprowadzeniu działalności gospodarczej,
- oświadczenie, czy wnioskodawca korzysta ze świadczeń z pomocy społecznej, a jeśli tak to wskazać w jakiej formie i w jakiej wysokości pomoc ta jest udzielana,
- oświadczenie o posiadaniu/nieposiadaniu zaległości z innych tytułów publicznoprawnych (składki ZUS, podatki) w przypadku posiadania zaległości należy wskazać z jakiego tytułu i w jakiej wysokości),
- oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego Formularz ORD-HZ do pobrania z sekcji „dokumenty”
w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej należy wskazać, czy wniosek o ulgę spełnia przesłanki „optymalizacji ściągania należności podatkowych” (nie stanowiących pomocy publicznej) czy jest pomocą publiczną lub pomocą de minimis. Należy szczegółowo uzasadnić wybór.
- W przypadku wniosku o pomoc de minimis (najczęściej wybierana forma pomocy), należy złożyć:
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał Podatnik w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy (okres trzech lat należy liczyć w sposób ciągły), albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
- dokumenty finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych(np. sprawozdania finansowe, ewidencję środków trwałych, wykaz długów i wierzytelności, umowy kredytowe, leasingowe, itd.),
- w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – dodatkowo oświadczenie o sytuacji rodzinnej, finansowej i majątkowej podatnika (Przedłożony przez podatnika materiał dowodowy powinien zawierać oświadczenie wnioskodawcy o wysokości dochodów swoich i dochodów członków rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe, ponoszonych miesięcznych wydatkach, posiadanych długach, przysługujących wierzytelnościach wnioskodawcy oraz stanie majątkowym (zgromadzone środki finansowe, majątek ruchomy, majątek nieruchomy) oraz,
- dokumenty na poparcie powyższego tj. przedstawienie dowodów potwierdzających wysokość uzyskiwanych dochodów kopie zeznań PIT, kserokopia decyzji przyznającej emeryturę lub rentę, kserokopia umowy najmu itp., udokumentowanie wydatków ponoszonych na utrzymanie gospodarstwa domowego (kopie rachunków za czynsz, światło, gaz, TV i inne), udokumentowanie wydatków ponoszonych na inne cele niż wskazane powyżej (np. ponoszone na naukę, na ewentualne koszty leczenia - kopie rachunków, dowodów zapłaty),
- informacje o zgromadzonych środkach finansowych, w szczególności złożenie wyciągów z wszystkich posiadanych przez Stronę rachunków bankowych i lokat za okres ostatnich 3 miesięcy, wskazujących wszystkie operacje, salda początkowe i końcowe,
- oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego Formularz ORD-HZ do pobrania z sekcji „dokumenty”
Wniosek można złożyć osobiście w kancelarii UMŁ, za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP