Urząd Miasta Łodzi BIP UMŁ

Telefon dla mieszkańców (Call Center): +48 (42) 638 44 44

Podatek od nieruchomości – naliczenie (osoby fizyczne)

Opis Procedury

Sposób załatwienia sprawy

  1. Podatek od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:

    • dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).

      • Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.

        • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,

        • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,

        • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,

        • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.

      • Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.

        • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,

        • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,

        • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.

  2. Dokumenty składa się w formie papierowej lub elektronicznej w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku. Ustawowe terminy płatności zobowiązania podatkowego: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada lub 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Informacje uzupełniające

Podatnicy podatku od nieruchomości

Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

  • właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

  • użytkownikami wieczystymi gruntów,

  • posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Przedmioty opodatkowania:

budynki lub ich części:

  • obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

  • budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

  • grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

  • grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami.

Podstawa opodatkowania:

dla gruntów:

  • podstawą opodatkowania jest powierzchnia, jaka figuruje w Ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Łódzki Ośrodek Geodezji w Łodzi – ul. Traugutta 21/23;

dla budynków:

  • podstawą opodatkowania jest powierzchnia użytkowa budynku lub jego części mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe. Kondygnacje o wysokości 1,40 m–2,20 m zalicza się w 50%, a jeżeli wysokość jest niższa niż 1,40 m powierzchnię tę pomija się,

dla budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:

  • podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, nie pomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli od budowli nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - podstawą opodatkowania jest jej wartość rynkowa określona przez podatnika.

Powstanie obowiązku podatkowego:

  • Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Natomiast obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

  • Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

  • Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Zgłoszenie obowiązku podatkowego

Osoby fizyczne:

Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np.: umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy).

    • Deklaracje obowiązujące od 01.07.2019 r.

      • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”,

      • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”,

      • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”,

      • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”.

    • Deklaracje obowiązujące do 30.06.2019 r.

      • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”,

      • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”,

      • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”.

Deklaracje należy złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość podatku.

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania.

  • Deklaracja na podatek od nieruchomości może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.

  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) należy złożyć w Wydziale Finansowym (ul. Sienkiewicza 5, pok. 004).

  • Wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji (UPL-1P) oraz zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1P) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 333).

  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

30 dni

Miejsce załatwienia

Wydział Finansowy
Oddział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego
90–113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
IV piętro

  • Dzielnica Łódź - Bałuty
    pok.: 423, 425, 426
    mieszkania - tel.: +48 (42) 638-50-18 , +48 (42) 638-50-48 , +48 (42) 638-51-84
    nieruchomości - tel.: +48 (42) 638-50-38 , +48 (42) 638-50-39
  • Dzielnica Łódź - Górna
    pok.: 406, 407, 408
    mieszkania - tel.: +48 (42) 638-56-66 , +48 (42) 638-56-61 , +48 (42) 638-56-64
    nieruchomości - tel.: +48 (42) 272-63-57 , +48 (42) 638-53-75
  • Dzielnica Łódź - Polesie
    pok.: 413, 411
    tel.: +48 (42) 638-52-26 , +48 (42) 638-52-65
  • Dzielnica Łódź - Śródmieście
    pok.: 417
    tel.: +48 (42) 638-57-68
  • Dzielnica Łódź - Widzew
    pok.: 435, 436
    tel.: +48 (42) 638-53-71, +48 (42) 638-53-90

Pobieranie i składanie wniosków, deklaracji, dokumentów możliwe również w:

  • Łódź - Bałuty, ul. Zachodnia 47
    Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 10
    Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 12
  • Łódź - Górna, al. Politechniki 32
    Pobieranie - parter, Informacja
    Składanie - parter, Kancelaria, pok. 005
  • Łódź - Polesie, ul. Krzemieniecka 2B
    Pobieranie - parter, Informacja
    Składanie - I piętro, Kancelaria, pok.: 116
  • Łódź - Śródmieście, ul. Piotrkowska 153
    Pobieranie - parter, Informacja lub pok.: 220
    Składanie - II piętro, Kancelaria, pok.: 203
  • Łódź - Widzew, al. Piłsudskiego 100
    Pobieranie - parter, Informacja, pok.: 17
    Składanie - parter, Kancelaria, pok.: 18
  • Wydział Finansowy
    90-113 Łódź, ul. Sienkiewicza 5
    Pobieranie i składanie – parter, Kancelaria, pok.: 004

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Opłaty

Opłata skarbowa:

Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa) 17 zł

Opłatę skarbową za pełnomocnictwo wnosimy na numer konta:GETIN Noble Bank SA w Łodzi 08 1560 0013 2025 0305 5133 0016.

Podatek należy wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej dla danej nieruchomości.

W przypadku braku indywidualnego numeru rachunku bankowego podatek należy wpłacać na niżej podany numer konta:
Bałuty: Getin Bank S.A. 90 1560 0013 2025 0000 0084 0010
Górna: Getin Bank S.A. 11 1560 0013 2026 0000 0097 0004
Polesie: Getin Bank S.A. 42 1560 0013 2011 0000 0101 0063
Widzew: Getin Bank S.A. 15 1560 0013 2025 0000 0127 0003
Śródmieście: Getin Bank S.A. 43 1560 0013 2025 0000 0114 0004

Dokumenty

Wymagane dokumenty

  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. umowa kupna-sprzedaży, odpis księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, umowa dzierżawy)
Dokumenty obowiązujące od 01.07.2019 r.
  • IN-1-„Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”
Szablon dokumentu
Formularz
  • ZIN-1 „Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu”
Szablon dokumentu
  • ZIN-2 „Dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania”
Szablon dokumentu
  • ZIN-3 „Dane pozostałych podatników”
Szablon dokumentu
Dokumenty obowiązujące do 30.06.2019 r.
  • IN-1 „Informacja w sprawie podatku od nieruchomości”
Szablon dokumentu
Formularz
  • ZN-1/A „Dane o nieruchomościach”
Szablon dokumentu
  • ZN-1/B „Dane o zwolnieniach w podatku od nieruchomości”
Szablon dokumentu
  • Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez pełnomocnika
  • Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - jeśli dotyczy

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
Szablon dokumentu

Podstawa prawna

Podstawa prawna

Podstawa prawna obowiązująca od 01.07.2019

  • ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.)

  • ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U z 2019 r., poz. 900)

  • uchwała Nr XV/640/19 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 października 2019 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 5884)

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 r. poz. 1104)

Podstawa prawna obowiązująca do 30.06.2019 r.

  • uchwała Nr XXXVII/962/16 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 5166),

  • uchwała Nr XLV/1178/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 2336),

  • uchwała Nr LX/1590/17 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 15 listopada 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 4887),

  • uchwała Nr I/28/18 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 28 listopada 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP (Dz. Urz. Woj. Łódz. poz. 6580),

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz. U. z 2018 r. poz. 562).

Tryb odwoławczy

Organ odwoławczy – Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi. Odwołanie składa się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem Oddziału Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego.

Realizator

Jednostka

Urząd Miasta Łodzi

Komórka

Wydział Finansowy

Telefon dla mieszkańców (Call Center): +48 (42) 638 44 44