Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Wyrejestrowanie pojazdu

OPIS SPRAWY

Na wniosek właściciela, pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji.

W SKRÓCIE

KROK 1

Wnieś opłatę

przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)

KROK 2

Złóż wniosek i załączniki

w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „D”) lub pocztą

KROK 3

Odbierz dokumenty

w Urzędzie w dniu złożenia wniosku lub pocztą

PRZYDATNE INFORMACJE

  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
  • sprawa możliwa do załatwienia drogą korespondencyjną

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Wnioski mieszkańców dotyczące sprawy są przyjmowane w Oddziale Ewidencji Pojazdów Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26A i 30/32 po uprzednim umówieniu terminu wizyty.
  2. Warunkiem przystąpienia do rozpatrywania sprawy jest pobranie biletu z „automatu biletowego”. Dotyczy to osób, które umówiły termin wizyty.
  3. Warunkiem rozpatrzenia sprawy jest:
    • potwierdzenie umówionej wizyty w siedzibie Wydziału w automacie biletowym nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia,
    • zgłoszenie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
      W przypadku niedotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
  4. W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, rozpatrzenie sprawy nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu wizyty.
Informacje uzupełniające
  • Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego pojazd został sprowadzony (nie dotyczy dowodu rejestracyjnego wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego ale tylko w zakresie oznaczenia kodów zastosowanych w dowodzie).Organ rejestrujący może w przypadku wątpliwości wymagać tłumaczenia danych i informacji krajowych zawartych w tym dokumencie, dla których kody nie zostały określone w załączniku I do dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów.).

  • W przypadku działania przez pełnomocnika pełnomocnik powinien przedłożyć również pisemne pełnomocnictwo oraz swój dowód osobisty.

  • W przypadku, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa nie jest pobierana opłata za pełnomocnictwo.

  • Warunkiem wyrejestrowania pojazdu z powodu trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, według odrębnych przepisów.

Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

W dniu złożenia wniosku lub 30 dni w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, do dwóch miesięcy w sprawach szczególnie skomplikowanych.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Ewidencji Pojazdów
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
kancelaria (parter)

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w urzędzie wymaga umówienia się:

Za pośrednictwem strony internetowej: https://wizyty.uml.lodz.pl/- sprawy grupy „D”

Telefonicznie: +48 (42) 638-44-44

Przypominamy, że:

  • jedna umówiona wizyta dotyczy wyłącznie jednej sprawy
  • nie ma możliwości kolejnego umówienia się na wizytę w ramach tej samej usługi przed realizacją wcześniej umówionej wizyty
  • rezygnacji z umówionej wizyty lub zmiany jej terminu można dokonać poprzez link, który przesyłany jest automatycznie wraz z potwierdzeniem umówionej wizyty na wskazany wcześniej adres e-mail
  • dla wizyt rezerwowanych w poszczególnych grupach spraw, w wybranym dniu, co najmniej 10 minut przed umówioną wizytą, należy pobrać bilet wybierając przycisk "Potwierdzenie wizyty umówionej przez internet", następnie wpisać numer telefonu z numerem prefiks na monitorze dotykowym automatu biletowego.
  • dla wszystkich grup spraw nieodebranie biletu przed zaplanowaną godziną powoduje anulowanie rezerwacji.
Opłaty

Rodzaj opłaty

Wysokośc opłaty

pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa)

17,00 zł

(opłata skarbowa)

decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu

10,00 zł

(opłata skarbowa)

Opłatę skarbową można wnieść:

  • gotówką bezpośrednio w kasie Banku Pekao S. A. w siedzibie Wydziału,
  • gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w opłatomacie w siedzibie Wydziału,
  • za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi.
  • przelewem na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 - ze wskazaniem numeru sprawy lub cechy identyfikacyjnej pojazdu
Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście
    • ul. Smugowa 26a i 30/32
  • listownie
    • Urząd Miasta Łodzi
      ul. Smugowa 26A i30/32
      91-433 Łódź

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wyrejestrowanie

druk do pobrania


  • Zaświadczenie o demontażu pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie, dowód rejestracyjny oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku demontażu
  • Dowód rejestracyjny, stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, w przypadku kradzieży.
  • Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i stosowne oświadczenie lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, w przypadku wywozu
  • Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku zniszczenia (kasacji)
  • Dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) oraz dokument potwierdzający wniesienie opłaty, na rzecz gminy na realizacje zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, w przypadku trwałej utraty
  • Zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie, dowód rejestracyjny, karta pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablice (tablicę) rejestracyjne, dodatkowa tablica rejestracyjna, jeżeli była wydana (np. na bagażnik rowerowy) w przypadku przyjęcia niekompletnego pojazdu
  • Dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu, w przypadku o którym mowa w art. 70g ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, albo dokument potwierdzający odkupienie pojazdy wycofanego z obrotu, w przypadku o którym mowa w art. 70g ust. 3 ustawy, albo kopię decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 70g ust. 4 ustawy, poświadczoną przez organ ją wydający
  • Dowód osobisty (dotyczy osób fizycznych) lub wypis z rejestru sądowego i numer REGON (dotyczy osób prawnych)

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

klauzula informacyjna do pobrania


Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej
  • ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach

Tryb odwoławczy

Odwołanie, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do organu drugiej instancji, tj. Samorządowego Kolegium Odwoławczego, Łódź ul. Piotrkowska 86, za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji.

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt