- wpłynięcie wniosku o dokonanie zamiany lub wszczęcie postępowania z urzędu,
- analiza z punktu widzenia zasadności dokonania zamiany nieruchomości przez Skarb Państwa; analiza stanu prawnego nieruchomości z punktu widzenia możliwości dokonania zamiany (wykluczenie obowiązku zwrotu nieruchomości wywłaszczonej na rzecz dawnych właścicieli, wykluczenie istnienia postępowań administracyjnych i sądowych dotyczących tytułu własności Skarbu Państwa),
- ustalenie i wskazanie nieruchomości zamiennych z zasobu Skarbu Państwa,
- wystąpienie do merytorycznie właściwych Wydziałów UMŁ i jednostek o wydanie opinii o możliwości dokonania zamiany (istnienia przeciwwskazań), z punktu widzenia zadań realizowanych przez te jednostki i zamierzeń inwestycyjnych Miasta,
- po uzyskaniu pozytywnych opinii – zlecenie sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość zamiennych nieruchomości, wystąpienie do Wojewody Łódzkiego o wyrażenie zgody na dokonanie zamiany nieruchomości,
- po uzyskaniu zarządzenia Wojewody wyrażającego zgodę, przygotowanie i podpisanie pomiędzy SP i wnioskodawcą/właścicielem nieruchomości do pozyskania w drodze zamiany, protokołu uzgodnień, stanowiącego podstawę do zawarcia umowy zamiany w formie aktu notarialnego,
- zawarcie umowy zamiany nieruchomości w formie aktu notarialnego.
Jeśli przy nazwie sprawy
znajduje się symbol @
to tę sprawę załatwisz on-line
- PLANOWANIE PRZESTRZENNE
- DAROWIZNY I DZIEDZICZENIE
- UŻYTKOWANIE WIECZYSTE
- POZWOLENIA NA BUDOWĘ I ROZBIÓRKĘ
- GEODEZJA i GRUNTY
- LOKALE MIESZKALNE
- LOKALE UŻYTKOWE
- BUDOWNICTWO
- INWESTYCJE
- ŁAD PRZESTRZENNY
- DZIERŻAWY
- SŁUŻEBNOŚĆ
- ODSZKODOWANIA ZA NIERUCHOMOŚCI
- PRZETARGI I SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI
- ZARZĄD NA NIERUCHOMOŚCIAMI
- ULICE I ADRESY
- LOKALE SOCJALNE
- ZABYTKI
Dokonanie zamiany nieruchomości Skarbu Państwa
OPIS SPRAWY
Procedura dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa
W SKRÓCIE
KROK 1

Złóż wniosek i załączniki
elektronicznie, w urzędzie lub pocztą
KROK 2

Czekaj na informację
opublikowany wykaz nieruchomości przeznaczonej do zbycia w formie zamiany
KROK 3

Podpisz umowę
po przygotowaniu i podpisaniu protokołu uzgodnień między SP i wnioskodawcą
PRZYDATNE INFORMACJE
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- możliwość przesłania wniosku online
- wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się telefonicznie na numer wskazany w odpowiedzi na wniosek
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
- Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa mogą być przedmiotem zamiany pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego bądź przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych.
- Jeżeli zamiana dokonywana jest pomiędzy Skarbem Państwa a osobami fizycznymi lub osobami prawnymi, w przypadku nierównej wartości zamiennych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamiennych nieruchomości.
- Dopłatę stosuje się również w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.
- Przepisy regulujące zamianę nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, które są przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych stosuje się również do zamiany udziałów we współwłasności lub we współużytkowaniu wieczystym.
- Zamiana nieruchomości Skarbu Państwa wpisanych do rejestru zabytków , wymaga pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Postępowanie wszczyna się na wniosek lub z urzędu.
- Istnieje możliwość żądania przedłożenia dodatkowych wyjaśnień i dokumentów w trakcie prowadzenia postępowania.
- Wniosek powinien być opatrzony podpisem strony oraz powinien zostać złożony w oryginale.
- W przypadku zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a podmiotami innymi niż jednostki samorządu terytorialnego, może wystąpić konieczność zastosowania dopłat w przypadku różnicy w wartościach zamienianych nieruchomości, ustalonych na podstawie operatów szacunkowych sporządzonych przez uprawnionego rzeczoznawcę.
Termin realizacji
do 6 miesięcy
Miejsce załatwienia
Wydział Dysponowania Mieniem
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
III piętro, pok. 351
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Na wizytę można umówić się telefonicznie:
Rafał Iwańczyk – tel. 42 638 44-15
Brak
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi
Wydział Dysponowania Mieniem
ul. Piotrkowska 104
90-926 Łódź
- Urząd Miasta Łodzi
- osobiście:
- ul. Piotrkowska 104, pok. 351
- ul. Piotrkowska 110, wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
- elektronicznie:
- ePUAP
- na adres do doręczeń elektronicznych AEPL-43653-25073-RDRVC-22
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku
Wymagane dokumenty
|
formularz elektroniczny (ePUAP) |
Podstawa prawna
- art. 13 ust. 4, art. 14 ust 3, 4 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
Tryb odwoławczy
Brak
Jednostka
Urząd Miasta ŁodziKomórka
Wydział Dysponowania MieniemPOTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY