Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Wymiana prawa jazdy wydanego przed dniem 1 lipca 1999 r. @

OPIS SPRAWY

Prawa jazdy wydane przed dniem 1 lipca 1999r. podlegały obowiązkowej wymianie. Osoba, która nie dokonała wymiany prawa jazdy w przeznaczonym do tego terminie w dalszym ciągu może wymienić posiadany dokument na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. W przypadku, gdy prawo jazdy przedstawione do wymiany ograniczone było terminem ważności w celu jego wymiany należy przedstawić aktualne orzeczenie lekarskie lub psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami.

W SKRÓCIE

KROK 1

Wnieś opłatę

przelewem lub podczas wizyty w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty)

KROK 2

Złóż wniosek i załączniki

elektronicznie lub w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „W”)

KROK 3

Czekaj na informację sms lub e-email

(dot. odbioru w Urzędzie) lub sprawdź samodzielnie stan realizacji sprawy

KROK 4

Odbierz prawo jazdy

w Urzędzie (wymaga umówienia wizyty – sprawy grupy „T”)

PRZYDATNE INFORMACJE

  • sprawa wymaga opłaty
  • wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy w przypadku wniosku złożonego w formie tradycyjnej
  • możliwość złożenia wniosku online - w takim przypadku przed wydaniem prawa jazdy należy dostarczyć do organu osobiście lub za pośrednictwem poczty oryginały orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile są one wymagane.
  • wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy
  1. Prawa jazdy wydane przed dniem 1 lipca 1999r. podlegały obowiązkowej wymianie. Osoba, która nie dokonała wymiany prawa jazdy w przeznaczonym do tego terminie w dalszym ciągu może wymienić posiadany dokument na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 150 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  2. Wnioski mieszkańców Miasta Łodzi dotyczące wydawania dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami przyjmowane są w dniu przybycia do Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji UMŁ przy stanowiskach do bezpośredniej obsługi (I piętro).
    Warunkiem złożenia wniosku jest:
    • Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej- (grupa sprawy - W)
    • Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
    • Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
    W przypadku stwierdzenia w dokumentach braków lub nieprawidłowości, przyjęcie wniosku nastąpi dopiero po uzupełnieniu braków lub usunięciu nieprawidłowości oraz wyznaczeniu nowego terminu poprzez pobranie z „automatu biletowego” kolejnego biletu lub umówienie wizyty przez Internet.
  3. Złożenie wniosku w formie papierowej wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.
  4. Złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy możliwe jest również po zalogowaniu się na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Systemu Pojazd i Kierowca PWPW (https://www.esp.pwpw.pl).
  5. Do wniosku złożonego za pośrednictwem ESP PiK osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy dołącza:
    • elektroniczne kopie (skany) dokumentów wymagane przepisami prawa
    • elektroniczne potwierdzenie dokonania przelewu wymaganych opłat albo elektroniczną kopię (skan) dowodu wpłaty tych opłat
    • elektroniczną kopię (skan) wzoru podpisu.Dopuszcza się załączanie zdjęcia wykonanego techniką cyfrową.
  6. Wypełniony formularz wniosku elektronicznego opatruje się podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  7. Szczegółowy opis zakresu i warunków korzystania z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca znajduje się na stronie: https://www.esp.pwpw.pl/Account/Help
  8. Po otrzymaniu wymaganych dokumentów urzędnik wysyła zamówienie na wytworzenie prawa jazdy. Odbiór prawa jazdy następuje w sposób określony we wniosku o wydanie prawa jazdy po nadesłaniu przez PWPW S.A. w Warszawie wyprodukowanego dokumentu.
  9. Prawo jazdy osoby składającej wniosek elektroniczny może być przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe.
  10. Odbiór prawa jazdy odbywa się w Wydziale Spraw Obywatelskich i Komunikacji Oddział Praw Jazdy ul. Smugowa 26a i 30/32 – stanowiska do bezpośredniej obsługi – I piętro.
    Warunkiem odbioru jest:
    • Wyznaczenie wizyty za pośrednictwem strony internetowej- (grupa sprawy - T)
    • Pobranie biletu z automatu biletowego znajdującego się na I piętrze nie później niż 10 minut przed wyznaczoną godziną załatwienia sprawy. W przypadku nie dotrzymania powyższego warunku umówiona wizyta zostanie anulowana.
    • Stawienie się do stanowiska niezwłocznie po przywołaniu numeru widniejącego na pobranym bilecie.
    • Okazanie dokumentu tożsamości (ważnego dowodu osobistego lub paszportu).
    • Zwrot prawa jazdy podlegającego wymianie.
  11. Informację o stanie realizacji sprawy można uzyskać na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/sprawdz-status.html.
  12. Osoba, która udostępniła we wniosku o wydanie prawa jazdy numer telefonu komórkowego bądź adres e-mail otrzyma wiadomość o możliwości odbioru prawa jazdy.
Informacje uzupełniające
  • Osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy składa oświadczenie o spełnianiu warunku, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami, w myśl którego prawo jazdy jest wydawane osobie, która m.in. uprzedzona o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy oświadcza, że jej miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym że:

    • przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej przez 185 dni w każdym roku kalendarzowym:

      • ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe albo

      • z zamiarem stałego pobytu wyłącznie ze względu na swoje więzi osobiste, albo

    • przebywa regularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, a jednocześnie, że ze względu na swoje więzi zawodowe kolejno przebywa w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej, albo

    • przebywa nieregularnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na swoje więzi osobiste, ponieważ przebywa w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej w celu wypełniania zadania o określonym czasie trwania, albo

    • przebywa na terytorium innego państwa ze względu na podjęte w tym państwie studia lub naukę w szkole.”.

  • Uwaga - kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy.

Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Sprawa załatwiana jest w terminie do 30 dni od daty otrzymania dokumentów przez Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji.

Jeżeli złożone przez stronę dokumenty zawierają braki formalne urzędnik wzywa osobę ubiegającą się o wymianę prawa jazdy w terminie nie krótszym niż 7 dni w celu ich usunięcia. Nieusunięcie braków w określonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Miejsce załatwienia

Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Praw Jazdy
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

Wizyta w Urzędzie wymaga umówienia się za pośrednictwem strony internetowej:

https://wizyty.uml.lodz.pl

  • złożenie wniosku - sprawy grupy „W”
  • odbiór dokumentu - sprawy grupy „T”
Opłaty

Rodzaj opłaty

Wysokość opłaty

Wydanie prawa jazdy

100,00 zł

Skarbowa (w przypadku pełnomocnictwa do odbioru prawa jazdy - opłata nie dotyczy sytuacji, gdy pełnomocnikiem jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo)

17 zł

Opłatę za wydanie prawa jazdy można wnieść:

  • przelewem na konto Banku Pekao S.A. nr 02 1240 1037 1111 0011 0911 0869

  • gotówką lub kartą (debetową lub kredytową) w kasie Banku pekao S.A. w siedzibie Wydziału,

  • za pośrednictwem terminali płatniczych bezpośrednio na stanowisku bieżącej obsługi,

  • za pośrednictwem opłatomatu zlokalizowanego w siedzibie Wydziału,
  • za pośrednictwem portalu info-car.pl pod adresem: https://info-car.pl/infocar/prawo-jazdy/platnosc-w-urzedzie.html
    Uwaga! Dowód opłaty z portalu info-car należy przedstawić w Urzędzie.

Opłata skarbowa wnoszona jest na konto Bank Pekao S.A. nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście:
    • ul. Smugowa 26a i 30/32, I piętro
  • elektronicznie:
    • PWPW

Termin składania dokumentów

Wnioski można składać w ciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wymianę prawa jazdy
    Wniosek powinien zostać wydrukowany dwustronnie na jednej kartce w orientacji poziomej na całej powierzchni strony. Strona 1 zawierać powinna część: A, B, C, H wniosku, strona 2: D, E, F, G wniosku

druk do pobrania


formularz elektroniczny (PWPW)
  • Dowód uiszczenia opłaty za wydanie prawa jazdy
  • Kolorowa fotografia o wymiarach 35 × 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,

    • fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,

    • osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami; w takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

    • osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – w takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej).

  • Kserokopia posiadanego prawa jazdy
  • Prawo jazdy
  • Orzeczenie lekarskie oraz psychologiczne (o ile jest wymagane), stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdami, jeżeli prawo jazdy przedstawione do wymiany utraciło ważność (prawo jazdy terminowe)
Do wglądu:
  • Dokument tożsamości (ważny dowód osobisty lub paszport)
  • Cudzoziemiec - zaświadczenie potwierdzające spełnienie obowiązku meldunkowego nałożonego na cudzoziemców ustawą z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

klauzula informacyjna do pobrania


Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy

Tryb odwoławczy

Odwołanie, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi ul. Piotrkowska 86, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich i Komunikacji, ul. Smugowa 26a i 30/32.

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt