Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Wykreślenie hipoteki: spłata budynku, dotacja budżetowa na budowę domu, wodociągi, gazociągi, energia elektryczna, opłata za użytkowanie wieczyste gruntu @

OPIS SPRAWY

Osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości powinna złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki.

W SKRÓCIE

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

zgoda wydawana jest wyłącznie na wniosek

KROK 2

Czekaj na zgodę

zgoda jest wysyłana pocztą lub odbierana osobiście 

PRZYDATNE INFORMACJE

  • możliwość złożenia wniosku online (ePUAP, e-Doręczenia),
  • możliwość przesłania wniosku pocztą,
  • możliwość złożenia wnioskuosobiście w punkcie kancelaryjnym,
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem wydania duplikatu,
  • sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika,
  • sprawa nie jest załatwiana od ręki.

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy

Właściciel nieruchomości powinien złożyć wniosek w celu uzyskania zgody na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości.

Wniosek można złożyć:

  • osobiście,
  • przez pełnomocnika,
  • za pośrednictwem operatora pocztowego,
  • elektronicznie przez platformę ePUAP,
  • e-Doręczenia.

Odbiór zgody następuje zgodnie z dyspozycją wnioskodawcy:

  • osobiście,
  • za pośrednictwem poczty.
Informacje uzupełniające

Możliwość odbioru osobistego po wcześniejszym umówieniu wizyty.

Zgodę na wykreślenie hipoteki należy we własnym zakresie dostarczyć do Sądu Rejonowego dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi XVI Wydziału Ksiąg Wieczystych, Łódź ul. Wojska Polskiego 180.

Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

60 dni od daty złożenia kompletnego wniosku do Urzędu. Wnioski rozpoznawane są w kolejności wpływu.

Miejsce załatwienia

Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Oddział Rozliczeń Udziałów we Wspólnotach Mieszkaniowych
II piętro, pokój 249, 268

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44.

Umawianie/rezerwacja wizyty

Umówienie wizyty pod nr telefonu: +48 (42) 638-53-57, +48 (42) 638-51-17, +48 (42) 638-42-52, +48 (42)-59-03, +48 (42) 638-51-14, +48 (42) 638-44-75.

Opłaty
Rodzaj opłatyWysokość opłatyNumer konta
Za wydanie duplikatu5 zł50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
      ul. Piotrkowska 104
      90-926 Łódź
  • osobiście:
    • ul. Piotrkowska 110 – wejście od Pasażu Schillera (Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami)
    • ul. Zachodnia 47(punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • Al. Piłsudskiego 100(punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • Al. Politechniki 32(punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
    • ul. Krzemieniecka 2b(punkt informacyjno – kancelaryjny UMŁ)
  • elektronicznie:
    • ePUAP
    • e-Doręczenia

Termin składania dokumentów

Wciągu całego roku.

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wyrażenie zgody na wykreślenie hipoteki.
druk do pobrania
formularz elektroniczny (ePUAP)

Dodatkowe dokumenty dotyczące:

  • spłaty budynku (osoby fizyczne)
  • informacja dotycząca spłaty lokalu mieszkalnego/ użytkowego/ nieruchomości, wystawiona przez Wydział Podatkowy Urzędu Miasta Łodzi, w przypadku jej posiadania.
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego.
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia).
  • w przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo.
  • dotacji budżetowej na budowę domu
  • kserokopia decyzji przyznającej dotację.
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego.
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia).
  • w przypadku działania przez pełnomocnika - pełnomocnictwo.
  • urządzeń infrastruktury wodociągi, kanalizacje, gazociągi
  • informacja dotycząca spłaty lokalu mieszkalnego/ użytkowego/ nieruchomości, wystawiona przez Wydział Podatkowy Urzędu Miasta Łodzi, w przypadku jej posiadania.
  • kserokopia decyzji wydanej przez np. Prezydium Rady Narodowej.
  • kserokopia pierwotnego aktu notarialnego.
  • w przypadku wtórnego właściciela lokalu dokument potwierdzający następstwo prawne – akt notarialny (darowizna, poświadczenie dziedziczenia, sprzedaż), postanowienie sądu o nabyciu spadku - (kserokopia).
  • w przypadku działania przez pełnomocnika – pełnomocnictwo.
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 6 lipca 1982 r., o księgach wieczystych i hipotece,
  • ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny,
  • ustawa z dnia 17 listopada 1964 r., Kodeks postępowania cywilnego,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r., o opłacie skarbowej.

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy

Jednostka

Urząd Miasta Łodzi

Komórka

Wydział Zbywania i Nabywania Nieruchomości
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt