- Aby zostać ujętym w stałym obwodzie głosowania należy złożyć wypełniony i podpisany wniosek.
- Wymagane dokumenty mogą zostać złożone w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, podpisane podpisem elektronicznym lub ważnym profilem zaufanym
- Zgodnie z art. 20 § 2 Kodeksu wyborczego na Prezydencie Miasta Łodzi ciąży obowiązek sprawdzenia, przed wydaniem o ujęciu w stałym obwodzie głosowania lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania, czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy. W tym celu pracownicy urzędu przeprowadzają wywiad w miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Fakt stałego zamieszkania może również potwierdzić sam wnioskodawca, załączając do wniosku np. kopię umowy o najem lokalu, kopię umowy na korzystanie z mediów bądź rachunków za ich opłacanie (wystawione imiennie na wnioskodawcę). Decyzję o wpisaniu do stałego obwodu głosowania lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje Prezydent Miasta Łodzi.
- Jeżeli wyborca w chwili złożenia wniosku o ujęcie w stałym obwodzie głosowania nie ma nadanego numeru PESEL, wówczas zostaje mu on nadany na podstawie wniosku, który złożył o ujęcie w stałym obwodzie głosowania.
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania obywatela UE @
OPIS SPRAWY
Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim oraz obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, stale zamieszkujący na obszarze gminy może złożyć wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania. Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim uprawniony do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej może wziąć udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego, w wyborach do rady miasta oraz w wyborach Prezydenta miasta Łodzi. Natomiast obywatel Zjednoczonego Królestwa Wlk. Brytanii i Irlandii Płn. może głosować wyłącznie w wyborach do rady miasta oraz w wyborach Prezydenta miasta Łodzi.
W SKRÓCIE
elektronicznie lub w Urzędzie
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
PRZYDATNE INFORMACJE
- możliwość złożenia wniosku online
- decyzja może mieć formę elektroniczną
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Termin realizacji
5 dni od daty złożenia wniosku
W przypadku rozbieżności danych zawartych we wniosku z danymi w rejestrze PESEL prezydent wyjaśnia rozbieżności w terminie 7 dni i wówczas wydaje decyzję w terminie 5 dni od dnia wyjaśnienia rozbieżności.
Miejsce załatwienia
Wydział Spraw Obywatelskich i Komunikacji
Oddział Postępowań Meldunkowych i Rejestru Wyborców
91-433 Łódź, ul. Smugowa 26a i 30/32
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Nie dotyczy.
Brak
Formy i miejsce składania dokumentów
- osobiście:
- ul. Smugowa 26a i 30/32 I piętro, pok. B-5, B-5a, B-7
- elektronicznie:
- gov.pl
Termin składania dokumentów
W dowolnym momencie.
Wymagane dokumenty
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (gov.pl) |
Załączniki np.:
|
Pozostałe dokumenty |
|
klauzula informacyjna do pobrania |
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2023 r. – w sprawie wzorów wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r.- o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Prezydenta Miasta Łodzi. Informacja o takiej możliwości jest zawarta w pouczeniu, w decyzji.