- Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały można dokonać na kilka sposobów: osobiście wurzędzie lub przez pełnomocnika oraz bez wychodzenia z domu – elektronicznie korzystając z platformy ePUAP. Aby zameldować się elektronicznie musisz posiadać Profil Zaufany, podpis osobisty lub bezpieczny podpis elektroniczny.
Aby zameldować się przygotuj:- dokładnie wypełniony formularz zgłoszenia zameldowania na pobyt stały. Formularz musi być potwierdzony czytelnym podpisem wraz z datą jego złożenia przez właściciela lokalu/domu lub osobę, która posiada inne prawo do lokalu np. najemcę.
- dowód osobisty lub paszport,
- dokument potwierdzający prawo do lokalu – do wglądu ( w oryginale). Takim dokumentem może być wypis ( odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny. Innym dokumentem może być np. umowa najmu, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu. Jeśli nie posiadasz prawa do mieszkania, w którym chcesz się zameldować- osoba, która ma takie prawo musi podpisać się na formularzu, potwierdzając tym samym Twój pobyt. Dokument potwierdzający prawo do lokalu tej osoby musisz okazać w urzędzie.
Zgłoszenia pobytu stałego, można dokonać:
- w formie pisemnej, na formularzu, w siedzibie Urzędu Miasta Łodzi , przedstawiając do wglądu dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo oraz tytuł prawny do lokalu,
- w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu elektronicznym. Formularz elektroniczny powinien być podpisany przez zgłaszającego kwalifikowanym mym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub profilem zaufanym. Do formularza elektronicznego należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający jego tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu (skan, zdjęcie). W przypadku osoby nieposiadającej tytułu prawnego do lokalu należy dołączyć do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzający fakt pobytu w lokalu wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Obowiązku meldunkowego możesz dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem do zameldowania.
Osoba, która dokonała zameldowania otrzymuje zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które nie podlega opłacie skarbowej i jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.