- Podatnikowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o zwrot, zarachowanie lub stwierdzenie nadpłaty podatku
- Za nadpłatę uważa się kwotę podatku nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego
- Nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej
- Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu na rachunek wskazany przez podatnika, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych
- Wniosek powinien być podpisany przez podatnika lub zgodnie ze sposobem reprezentacji wynikającym z KRS, ustawy lub statutu bądź pełnomocnika podatnika
- We wniosku o zwrot nadpłaty należy wskazać numer rachunku bankowego do zwrotu nadpłaty
- Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia deklaracji podatkowej to wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć korektę deklaracji podatkowej (nie dotyczy osób fizycznych otrzymujących decyzję podatkową)
- W przypadku działania przez pełnomocnika do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo (pełnomocnictwo szczególne – druk PPS-1) lub zamieścić na wniosku informację o posiadaniu pełnomocnictwa ogólnego
- Po otrzymaniu wniosku oraz gdy skorygowana deklaracja podatkowa nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę (bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę), gdy brak jest zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych (czynność materialno-techniczna) bądź wydaje postanowienie w sprawie zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych bądź wydaje decyzję stwierdzającą nadpłatę lub jej brak
Nadpłata w podatku od nieruchomości / od środków transportowych / rolnym / leśnym @
OPIS SPRAWY
Podatnicy którzy nadpłacili lub nienależnie zapłacili podatek mogą złożyć wniosek o zwrot zarachowanie lub stwierdzenie nadpłaty podatku.
W SKRÓCIE
elektronicznie, w Urzędzie lub pocztą
lub otrzymanie decyzji stwierdzającej nadpłatę lub jej brak
PRZYDATNE INFORMACJE
- możliwość złożenia wniosku online
- możliwość przesłania wniosku pocztą
- sprawa możliwa do załatwienia przez pełnomocnika
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
- Nie stwierdza się nadpłaty w przypadku osób fizycznych, które otrzymują decyzję podatkową
- We wniosku podaj swoje dane wraz z adresem i numerem PESEL lub NIP
- Występując o zwrot nadpłaty w podatku, która znajduje się we współwłasności wniosek podpisują wszyscy współwłaściciele opłacający podatek wskazując w nim sposób podziału kwoty nadpłaty
- Podając we wniosku nr telefonu lub e-mail szybciej wyjaśnimy ewentualne problemy związane z jego realizacją
- Pełnomocnictwo powinno być udzielone na druku PPS-1 oraz złożone wraz z wnioskiem. Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do określonych w nim czynności należących do właściwości organu podatkowego
- Pełnomocnictwo składane za pośrednictwem platformy e-PUAP powinno być podpisane elektronicznie bądź elektronicznie uwierzytelnione notarialnie
- Wszelkie zmiany dotyczące złożonego pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 należy zgłaszać na formularzu OPS-1 „zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego”.
Termin realizacji
Podatnicy otrzymujący decyzję podatkową (osoby fizyczne):
- 30 dni od dnia wydania nowej decyzji – jeżeli nadpłata powstała w związku z uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności decyzji
- 30 dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu albo stwierdzeniu nieważności decyzji – jeżeli w związku z uchyleniem albo stwierdzeniem nieważności decyzji nie wystąpi obowiązek wydania nowej decyzji
Podatnicy zobowiązani do składania deklaracji podatkowej:
- 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem (deklaracją)
- 30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę
Miejsce załatwienia
Wydział Finansowy
Oddział Księgowości Podatkowej
Podatek od nieruchomości
Osoby fizyczne: pok. 004 tel.: + 48 42638 58 77
Osoby prawne: pok. 136 tel.: +48 42638-45-38
Podatek rolny/ leśny/ od środków transportowych
Osoby fizyczne oraz prawne: pok. 004 tel.: + 48 42 638 58 77
Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 42 638-44-44
Umawianie/rezerwacja wizyty
Rejestracja wizyty przez Internet na stronie https://wizyty.uml.lodz.pl/
Za złożenie wniosku nie pobiera się opłat
Opłata skarbowa
Rodzaj opłaty | Wysokość opłaty |
Pełnomocnictwo - nie zapłacisz opłaty skarbowej za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, rodzicom, dzieciom, wnukom, babci, dziadkowi lub rodzeństwu – wskaż w pełnomocnictwie stopień pokrewieństwa | 17 zł |
Należną opłatę skarbową wnosi się, od każdego stosunku pełnomocnictwa, na rachunek bankowy Wydziału Finansowego UMŁodzi: BankPekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073 tytułem: „opłata skarbowa od pełnomocnictwa”.
Formy i miejsce składania dokumentów
- listownie:
- Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
Oddział Księgowości Podatkowej
- Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy
- osobiście:
- Kancelaria Wydziału Finansowego UMŁ
- elektronicznie:
- ePUAP
Pamiętaj! Nie załatwisz sprawy przesyłając wniosek pocztą elektroniczną (e-mail)
Termin składania dokumentów
Wnioski można składać w ciągu całego roku.
Wymagane dokumenty
|
formularz elektroniczny (ePUAP) |
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (ePUAP) |
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (ePUAP) |
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (ePUAP) |
|
druk do pobrania |
formularz elektroniczny (ePUAP) |
|
druk do pobrania |
|
|
druk do pobrania |
Pozostałe dokumenty |
|
klauzula informacyjna do pobrania |
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocni
Tryb odwoławczy
- W przypadku decyzji stwierdzającej nadpłatę lub jej brak odwołanie wniesiesz do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Finansowego UM Łodzi w terminie 14 dni od daty doręczenia Tobie decyzji
- W przypadku postanowienia w sprawie zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych lub bieżących należności podatkowych zażalenie wniesiesz do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, za pośrednictwem Wydziału Finansowego UM Łodzi w terminie 7 dni od daty doręczenia Tobie postanowienia
- Odwołanie / zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji / postanowieniu, określać istotę i zakres żądania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie