Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych de minimis

OPIS SPRAWY

Na podstawie uchwał przyjętych przez Radę Miejską w Łodzi w dniu 12 lutego 2025 roku można skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach programów pomocowych de minimis.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są okoliczności przedstawione w uchwale. Przed rozpoczęciem korzystania ze Zwolnienia należy złożyć informację o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wg wzoru określonego w uchwale wraz z dokumentami i informacji określonymi w uchwale.

W SKRÓCIE

KROK 1

Złóż wniosek i załączniki

elektronicznie, w Urzędzie (wymaga umówienia się na wizytę) lub pocztą

KROK 2
Czekaj na odpowiedź

PRZYDATNE INFORMACJE

  • możliwość złożenia wniosku online
  • przed rozpoczęciem korzystania ze Zwolnienia należy złożyć informację o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 odpowiednio do Uchwały Nr XV/395/25 lub Uchwały Nr XV/396/25 wraz z dokumentami określonymi w uchwale Rady Miejskiej w Łodzi
  • sprawa nie wymaga opłat, za wyjątkiem pełnomocnictwa
  • wizyta w urzędzie wymaga umówienia się

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy

Ze zwolnienia można skorzystać na podstawie jednego z następujących programów pomocowych przyjętych uchwałami Rady Miejskiej w Łodzi:

  1. Program pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/344/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/395/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:

    1. budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
      • prace konserwatorskie lub
      • prace restauratorskie lub
      • roboty budowlane w zakresie: remontu elewacji budynków, dachów, prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłączenia budynków do sieci ciepła systemowego,
    2. gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
    3. budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.
      Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3.

    Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.
    Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 75 tys. zł).

    Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.

    Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:

    • działań uprawniających do uzyskania Zwolnienia dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz nie uzyskano pozytywnej opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdzającej takie działania;
    • budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.
      Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
  2. Program pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/345/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/396/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 roku zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
    1. budynków lub ich części niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, zlokalizowanych w całości lub w części na obszarze Strefy Wielkomiejskiej lub Obszarze Współczesnego Rozwoju Strefy Wielkomiejskiej, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono remont elewacji,
    2. gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
    3. budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.

Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono remont elewacji budynku lub jego części oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3 uchwały.

Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.

Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 50 tys. zł).

Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.

Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:

  • remontu elewacji budynku lub jego części dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego,
  • budynków, których zakończenie budowy lub oddanie do użytkowania nastąpiło po 1 stycznia 1970 r.;
  • budynków lub ich części położonych na gruncie, dla którego wyznaczono lokalizację inwestycji celu publicznego,
  • budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.

Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.

W odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą zwolnienie na podstawie ww. programów pomocowych stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
W przypadku gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, kwota skumulowanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z okresu minionych 3 lat (liczonych w sposób ciągły), przyznana jednemu przedsiębiorstwu w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r., nie może przekroczyć dopuszczalnego pułapu tej pomocy, tj. 300 tys. Euro.

Gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, przez okres korzystania z tej pomocy podatnik zobowiązany jest do przedkładania do dnia 31 stycznia każdego roku dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 ww. uchwał.

Informacje uzupełniające
  • Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości może być podpisane także przez pełnomocnika podatnika.
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1) oraz zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPS-1) należy złożyć w Wydziale Podatkowym.
  • Wzory pełnomocnictwa szczególnego (PPS-1) oraz zawiadomienia o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (OPS-1) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 października 2024 r.
  • Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Nieokreślony

Miejsce załatwienia

Wydział Podatkowy
Oddział Ulg i Zwolnień Podatkowych
90-009 Łódź, ul. Sienkiewicza 61 A
Telefony:
+48 (42) 638-53-25, 638-45-47, 638-45-48

Telefoniczna informacja UMŁ - Call Center: +48 (42) 638-44-44

Umawianie/rezerwacja wizyty

•Telefonicznie +48 (42) 638-44-44, +48 (42) 638-53-25, +48 (42) 638-45-47 lub +48 (42) 638-45-48
•Na stronie internetowej
•Pocztą elektroniczną: w.podatkowy@uml.lodz.pl

Opłaty

Opłata skarbowa:

Rodzaj opłatyWysokość opłaty
Pełnomocnictwo (opłata nie dotyczy, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa)17 zł

Rachunek bankowy, na który należy dokonywać wpłat z tytułu opłaty skarbowej
(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)
Urząd Miasta Łodzi Wydział Podatkowy
ul. Sienkiewicza 61 A, 90-009 Łódź
Bank Pekao
50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dla osób dokonujących wpłat z zagranicy:
IBAN: PL 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Bank Pekao

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • listownie:
    • Urząd Miasta Łodzi
      Wydział Podatkowy
      Oddział Ulg i Zwolnień Podatkowych
      ul. Sienkiewicza 61 A
      Łódź 90-009
  • osobiście:
    • Wydział Podatkowy
      • ul. Sienkiewicza 61 A
    • punkty kancelaryjne Urzędu Miasta Łodzi:
      • ul. Piotrkowska 104, budynek B
      • ul. Piotrkowskiej 110
      • al. Politechniki 32
      • al. Piłsudskiego 100
      • ul. Krzemienieckiej 2B
      • ul. Zachodniej 47
  • elektronicznie:
    • ePUAP - Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej UMŁ na platformie ePUAP:
      /s551nj3qkq/SkrytkaESP
    • eDoręczenia - Adres do e-Doręczeń: AE:PL-43653-25073-RDRVC-22

Termin składania dokumentów

Możliwość ubiegania się o zwolnienie i pomoc de minimis w trybie niniejszych uchwał upływa z dniem 30 czerwca 2031 roku.

Wymagane dokumenty

W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:

formularz elektroniczny (ePUAP)
  • Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
druk do pobrania
  • Kopia (poświadczona przez pracownika służb konserwatorskich za zgodność z oryginałem) karty adresowej zabytku nieruchomego wpisanego do gminnej ewidencji zabytków
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia budynku lub jego części wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, wydanej przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia działań uprawniających do uzyskania zwolnienia właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, jeżeli przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu któregokolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
druk do pobrania
  • Wytyczne konserwatorskie dla sposobu i zakresu działań uprawniających do uzyskania zwolnienia
  • Pozytywna opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdzającej ww. działania
  • Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z działaniami uprawniającymi do uzyskania zwolnienia kosztów, wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
druk do pobrania
  • Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
  • Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
  • Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
  • Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
  • Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)

​Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:

  • Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis 
    w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
druk do pobrania
  • Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
druk do pobrania

W przypadku ubiegania się o zwolnienie na podstawie Programu pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi:

formularz elektroniczny (ePAUP)
  • Informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, wg wzoru określonego w załączniku Nr 1 do uchwały
druk do pobrania
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) decyzji o pozwoleniu na przeprowadzenie remontu elewacji budynku lub jego części, wydana przez właściwy organ, jeżeli przepisy prawa budowlanego wymagają uzyskania pozwolenia
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zgłoszenia remontu elewacji budynku właściwemu organowi, jeżeli przepisy prawa budowlanego tego wymagają
  • Kopia (poświadczona przez podatnika za zgodność z oryginałem) zawiadomienia o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, a w przypadku braku takiego obowiązku oświadczenie podatnika o zakończeniu remontu elewacji budynku lub jego części, wg wzoru określonego w załączniku Nr 2 do uchwały
druk do pobrania
  • Oświadczenie o wysokości poniesionych w związku z remontem elewacji budynku lub jego części kosztów wg wzoru określonego w załączniku Nr 3 do uchwały
druk do pobrania
  • Kopie (poświadczone przez podatnika za zgodność z oryginałem) rachunków i faktur dokumentujących wysokość poniesionych kosztów
  • Deklaracja na podatek od nieruchomości (osoby prawne)
  • Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (osoby fizyczne)
  • Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
  • Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości (ZN-1/B)
  • Pełnomocnictwo szczególne (PPS-1)
druk do pobrania
  • W przypadku pełnomocnictwa dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli dotyczy)

Wraz ze zgłoszeniem podatnik ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany dodatkowo do złożenia:

  • Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis 
    w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
druk do pobrania
  • Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
druk do pobrania

Pozostałe dokumenty

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
klauzula informacyjna do pobrania
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
  • ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
  • ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
  • uchwała Nr XIV/344/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis,
  • uchwała Nr XV/395/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
  • uchwała Nr XIV/345/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
  • uchwała Nr XV/396/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis
  • uchwała Nr IX/236/24 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie przyjęcia Strategii przestrzennego rozwoju Łodzi 2030+
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

Tryb odwoławczy

Brak

Realizatorzy
Jednostka
Urząd Miasta Łodzi
Komórka
Wydział Podatkowy
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt