Ze zwolnienia można skorzystać na podstawie jednego z następujących programów pomocowych przyjętych uchwałami Rady Miejskiej w Łodzi:
Program pomocy de minimis na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane w budynkach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/344/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/395/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- prace konserwatorskie lub
- prace restauratorskie lub
- roboty budowlane w zakresie: remontu elewacji budynków, dachów, prześwitów bramowych, wykonania izolacji fundamentów, przyłączenia budynków do sieci ciepła systemowego,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
- budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.
Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono którekolwiek z działań uprawniających do uzyskania zwolnienia oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.
Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 75 tys. zł).Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.
Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:
- działań uprawniających do uzyskania Zwolnienia dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz nie uzyskano pozytywnej opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków zatwierdzającej takie działania;
- budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.
Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
- budynków lub ich części wpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono którekolwiek z następujących działań:
- Program pomocy de minimis na remonty elewacji budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi – przyjęty uchwałą Nr XIV/345/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 lutego 2025 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz uchwałą Nr XV/396/25 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 marca 2025 roku zmieniającą uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, w których dokonano remontu elewacji wraz z gruntami pod tymi budynkami i związanymi z nimi budowlami oraz udzielania pomocy de minimis, stanowi podstawę prawną dla udzielania pomocy w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości:
- budynków lub ich części niewpisanych do gminnej ewidencji zabytków miasta Łodzi, zlokalizowanych w całości lub w części na obszarze Strefy Wielkomiejskiej lub Obszarze Współczesnego Rozwoju Strefy Wielkomiejskiej, w których po dniu 1 stycznia 2024 r. zakończono remont elewacji,
- gruntów, na których usytuowane są ww. budynki lub ich części podlegające zwolnieniu od podatku od nieruchomości,
- budowli związanych z ww. budynkami lub ich częściami.
Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dnia 1 stycznia roku podatkowego następującego po roku, w którym zakończono remont elewacji budynku lub jego części oraz złożona została informacja o korzystaniu ze zwolnienia od podatku od nieruchomości wraz z dokumentami wskazanymi w § 3 uchwały.
Zwolnienie przysługuje, gdy spełnione są łącznie okoliczności wskazane w uchwale.
Prawo do zwolnienia można nabyć na okres od 3 do 7 lat podatkowych w zależności od wysokości poniesionych kosztów (powyżej 50 tys. zł).
Nie jest możliwe uzyskanie Zwolnienia na okres dłuższy niż 7 lat.
Zwolnienie nie przysługuje w przypadku gdy:
- remontu elewacji budynku lub jego części dokonano z pominięciem obowiązujących procedur wynikających z przepisów prawa budowlanego,
- budynków, których zakończenie budowy lub oddanie do użytkowania nastąpiło po 1 stycznia 1970 r.;
- budynków lub ich części położonych na gruncie, dla którego wyznaczono lokalizację inwestycji celu publicznego,
- budynki lub ich części podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwał z lat ubiegłych.
Beneficjentami pomocy mogą być zarówno podmioty prowadzące, jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
W odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą zwolnienie na podstawie ww. programów pomocowych stanowi pomoc de minimis i jest udzielane przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
W przypadku gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, kwota skumulowanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie z okresu minionych 3 lat (liczonych w sposób ciągły), przyznana jednemu przedsiębiorstwu w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r., nie może przekroczyć dopuszczalnego pułapu tej pomocy, tj. 300 tys. Euro.
Gdy zwolnienie stanowi pomoc de minimis, przez okres korzystania z tej pomocy podatnik zobowiązany jest do przedkładania do dnia 31 stycznia każdego roku dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 ww. uchwał.