Procedura: Opłata skarbowa - zwrot
W podaniu bardzo pomocne będzie wskazanie danych kontaktowych: nr telefonu, adresu email.
Najczęściej zadawane pytania - Wydział Podatkowy
W celu uzyskania odpowiedzi na pytania z zakresu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych prosimy o skorzystanie z Wirtualnego Asystenta (ikona w prawym dolnym rogu ekranu).
Najczęściej zadawane pytania z zakresu opłaty skarbowej
Nie, podanie elektroniczne musi być uwierzytelnione podpisem elektronicznym lub profilem
zaufanym; można także złożyć podanie papierowe (z podpisem własnoręcznym).
Tak, wówczas niezbędne jest podanie nazwy banku, Nr IBAN oraz kodu BIC (Swift).
Taki przelew może być obciążony dodatkowymi kosztami wynikającymi z obowiązującej taryfy opłat
banku odbiorcy i/lub banków pośredniczących.
Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073
Dla osób dokonujących wpłat z zagranicy:
IBAN: PL 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073; kod BIC (Swift) PKOPPLPW
Opłatę skarbową można uiścić w dowolnej formie (przelewem internetowym, w opłatomacie UMŁ, na poczcie, w banku, w innych agencjach płatniczych (Monetia, Żabka itp.).
W oddziałach Banku Pekao SA i w opłatomatach UMŁ opłaty wnoszone są bez prowizji.
W pozostałych placówkach – zostanie pobrana prowizja.
Istotne - aby dokument potwierdzający zapłatę (wydruk/blankiet/paragon z nr rachunku,kwotą, datą, tytułem wpłaty) załączyć do sprawy, do której ta opłata była konieczna.
Uwaga, nie należy drukować potwierdzeń z bankowości elektronicznej przed zaksięgowaniem wpłaty (czyli ze statusem: „oczekuje na realizację”).
Opłatę skarbową od pełnomocnictwa uiszczamy na rachunek bankowy tego miasta, w którym to pełnomocnictwo jest SKŁADANE.
Nie ma więc znaczenia np. adres zamieszkania mocodawcy, pełnomocnika czy fakt, że dokumenty w sprawie zostaną wtórnie przekazane do innego miasta (np. w trybie skargi sądowej).
Istotny jest moment i czynność faktycznego złożenia dokumentu w urzędzie, sądzie.
Jeśli miało to miejsce na terenie miasta Łodzi – odbiorcą opłaty jest Wydział Podatkowy UMŁ (Nr 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073).
Stawka opłaty skarbowej wynosi 17,00 zł ZA KAŻDY STOSUNEK PEŁNOMOCNICTWA.
Oznacza to, że 17,00 zł należy zapłacić za złożenie dokumentu, w którym występuje jeden mocodawca i jeden pełnomocnik.
Kilku mocodawców lub kilku pełnomocników to wielokrotność tej stawki (np. jeden mocodawca i trzech pełnomocników to trzy stosunki pełnomocnictwa 3 x 17,00 zł).
Najczęściej zadawane pytania z zakresu wymiaru opłaty za gospodarowanie odpadami
W przypadku:
- nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi - 34,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość,
- nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi - 9,60 zł za 1 m3 zużytej wody (a w przypadku braku wodomierza lub braku odpowiednich danych dotyczących ilości zużytej wody – do czasu uzyskania odpowiednich danych opłatę ustala się w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość),
- nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - 180,00 zł za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Do składania deklaracji i ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązani są właściciele nieruchomości:
- zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, na których zamieszkują mieszkańcy (deklaracja DO-J),
- zabudowanych budynkami wielolokalowymi, na których zamieszkują mieszkańcy (deklaracja DO-W),
- zabudowanych budynkami wielolokalowymi, które w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (deklaracja DO-W),
- na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe (deklaracja DO-L).
Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
- w przypadku nieruchomości, która w części stanowią nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (nieruchomości mieszanych) - za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec lub powstały odpady komunalne;
- w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości.
Pierwszą deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
Nową deklarację należy złożyć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości.
Przepisy prawa nie przewidują możliwości wniesienia deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez pocztę e-mail.
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości może złożyć:
- bezpośrednio w siedzibie Wydziału Podatkowego, ul. Sienkiewicza 61a;
- bezpośrednio w Łódzkim Centrum Kontaktu z Mieszkańcami (ul. Piotrkowska 110) lub w punktach kancelaryjno-informacyjnych Urzędu Miasta Łodzi (ul. Krzemieniecka 2b, al. Piłsudskiego 100, ul. Piotrkowska 104, al. Politechniki 32, ul. Zachodnia 47);
- przesyłając na adres: Urząd Miasta Łodzi, ul. Piotrkowska 104;
- przesyłając za pomocą środków komunikacji elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu Miasta Łodzi utworzoną na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Deklaracja przesyłana za pomocą środków komunikacji elektronicznej musi być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Najczęściej zadawane pytania z zakresu księgowości opłaty za gospodarowanie odpadami
W świetle art. 293 § 1, art. 294 § 1 pkt. 2 , oraz art. 298 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników są objęte tajemnicą skarbową, wobec czego nie ma możliwości uzyskania telefonicznej informacji dotyczących rozliczenia konta.
Na podstawie art. 168 w związku z art. 169 §1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, podania wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu podatkowego przez elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie e- PUAP. Przepisy prawa nie przewidują możliwości wniesienia podania przez pocztę e-mail. W przypadku wniesienia podania w formie innej niż wskazana w art. 168 § 1 pozostawia się je bez rozpatrzenia, bez obowiązku zawiadamiania o tym wnoszącego.
W Wydziale Podatkowym Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Sienkiewicza 61A.
Podatnik zobowiązany jest samodzielnie dokonać weryfikacji salda z odpowiednimi dokumentami, a więc z deklaracjami i dowodami wpłat podatku, w posiadaniu których się znajduje. Stan konta z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można sprawdzić w Wydziale Podatkowym Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Sienkiewicza 61A.
W świetle art. 293 § 1, art. 294 § 1 pkt. 2 , oraz art. 298 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników są objęte tajemnicą skarbową, wobec czego takie informacje mogą zostać przekazane podatnikowi lub osobie upoważnionej.
Na chwilę obecną nie ma takiej możliwości.
Do momentu otrzymania indywidualnego numeru rachunku bankowego właściciel nieruchomości ma obowiązek dokonywać wpłat na konto ogólne, którego dysponentem jest Bank PEKAO SA 70 1240 1037 1111 0011 0924 3020.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest opłatą miesięczną, dokonywaną z dołu do 15 dnia każdego miesiąca i winna być wnoszona na podstawie złożonej deklaracji bez wezwania organu. Urząd Miasta Łodzi nie wysyła dodatkowych powiadomień ani książeczek opłat. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, dlatego też Urząd Miasta Łodzi nie wystawia faktur.