
Jednym z głównych obszarów współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi jest współpraca finansowa. Opiera się ona na zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych do realizacji. Formy realizacji zadań to powierzenie (finansowanie w całości zadania zleconego) lub wsparcie (dofinansowanie).
Różne tryby zlecenia zadań
Zlecanie realizacji zadań organizacjom pozarządowym najczęściej odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert, którego zastosowanie jest preferowane dla zadań w obszarach szeroko rozumianego pożytku publicznego (wskazuje na to art. 11, ust 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).
Samorząd może przekazać środki na realizację zadania publicznego również w trybie pozakonkursowym, a także w trybie zamówień publicznych (np. zakup usługi). W tym trybie organizacja zrównana jest z przedsiębiorcami w prawach do ubiegania się o realizację zadania. By móc ubiegać się o realizację zadania tym trybem organizacja musi prowadzić działalność gospodarczą (tzn. być wpisana w Krajowym Rejestrze Sądowym do rejestru przedsiębiorców) lub odpłatną działalność pożytku publicznego.
Zasady otwartych konkursów ofert
Zasady ogłaszania konkursów ofert szczegółowo reguluje ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. Na gruncie lokalnym zasady konkursowe szczegółowo są opisane w Zarządzeniu Prezydenta >>>. Zgodnie z tym dokumentem do 31 stycznia każdego roku przygotowywany jest Harmonogram konkursów ofert.
Ogłoszenia konkursów jak i ich wyniki publikowane są w BIP, na stronie portalu Łódź Aktywnych Obywateli i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Łodzi. Oferty składane do konkursów przyjmowane są przez ich realizatorów w zamkniętych kopertach na stosownych formularzach.
Zgodnie z ww. zarządzeniem Prezydenta (§ 8. pkt 3) każda organizacja składająca wniosek może liczyć na pomoc pracownika właściwego wydziału w sprawdzeniu zgodności danej oferty pod względem formalnym (taką pomoc można uzyskać najpóźniej na dwa dni przed terminem naboru).
Wyniki pracy Komisji Konkursowych, zawierające w szczególności propozycje rozstrzygnięcia konkursów ofert, przekazywane są Prezydentowi Miasta Łodzi, który podejmuje ostateczną decyzję o przyznaniu dotacji.
Oferenci wskazani do realizacji zadań publicznych podpisują umowę, która doprecyzowuje warunki jego realizacji. Zadanie zlecone podlega kontroli dot. prawidłowości i terminowości ich realizacji, a jego rozliczenie następuje z chwilą zaakceptowania przez Urząd Miasta Łodzi sprawozdania z realizacji zadania publicznego.
Uwaga! Wnioski o realizację zadań publicznych oraz sprawozdania z ich realizacji składane są zgodnie ze wzorem oferty i sprawozdania określonym w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego.
Komisje konkursowe
W skład komisji konkursowej zgodnie z Art. 15 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego samorządu i przedstawiciele organizacji pozarządowych. W zależności od przedmiotu konkursu ofert skład Komisji Konkursowej wynosi nie mniej niż pięć osób, w tym nie mniej niż dwie osoby wskazane przez organizacje pozarządowe.
Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta Łodzi każda organizacja pozarządowa działająca na terenie miasta może zgłosić swojego przedstawiciela do prac w komisjach konkursowych. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i przekazać go do Biura Aktywności Miejskiej na adres Łódź, ul. Piotrkowskia115 bądź poprzez e-mail: zespop@uml.lodz.pl.
Zobacz:
- Zarządzenie nr 6218/VIII/21 z dn 12.01.2021 w sprawie wprowadzenia „Trybu planowania, ogłaszania, przeprowadzania i rozstrzygania otwartych konkursów ofert na realizację ze środków budżetu miasta Łodzi zadań publicznych przez organizacje pozarządowe (…)”
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- Formularz zgłoszenia osoby wskazanej przez organizację pozarządową, kandydata na członka Komisji Konkursowych w otwartych konkursach ofert na realizację zadań Miasta