Jeśli przy nazwie sprawy znajduje się symbol @ to tę sprawę załatwisz on-line

Skierowanie do dziennego domu pomocy

OPIS SPRAWY

Osoby, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, mogą być przyznane usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze lub posiłek, świadczone w ośrodku wsparcia. W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu.

W SKRÓCIE

KROK 1
Złóż wniosek

elektronicznie, w urzędzie lub pocztą elektroniczną

KROK 2
Czekaj

na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego

KROK 3
Odbierz decyzję

w sprawie skierowania/odmowy skierowania do DDP

PRZYDATNE INFORMACJE

  • możliwość złożenia wniosku online
  • wizyta w urzędzie nie wymaga umówienia się
  • sprawa nie wymaga opłat
  • decyzja może mieć formę elektroniczną

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Sposób załatwienia sprawy

Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielana z urzędu.

Działania podejmowane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, po złożeniu wniosku:

  1. Pracownik socjalny przeprowadza rodzinny wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania lub pobytu, w terminie 14 dni roboczych od złożenia wniosku, a w sprawachniecierpiących zwłoki 2 dni roboczych.
    Zgodnie z art.106 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
    W trakcie rodzinnego wywiadu środowiskowego dokonywana jest ocena sytuacji:
    • rodzinnej,
    • zdrowotnej,
    • mieszkaniowej,
    • finansowej.
  2. Załatwienie sprawy następuje w drodze decyzji administracyjnej.

W zależności od indywidualnej sytuacji osoby/rodziny – pracownik socjalny podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego informuje o konieczności uzupełnienia niezbędnej do rozpoznania sprawy dokumentacji.

Informacje uzupełniające
Forma pomocy

Osoby, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, mogą być przyznane usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze lub posiłek, świadczone w ośrodku wsparcia. W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu.

Na terenie Miasta prowadzone są trzy typy dziennych domów pomocy:

  • Domy Dziennego Pobytu – placówki dedykowane Seniorom i osobom o obniżonej sprawności psychofizycznej, które z uwagi na zaawansowany wiek, stan zdrowia lub skomplikowaną sytuację rodzinną wymagają wsparcia w organizacji życia codziennego,
  • Dzienny Dom „Senior – WIGOR” – placówka dla osób nieaktywnych zawodowo w wieku powyżej 60 roku życia,
  • Domy Dziennego Pobytu dla Osób Niepełnosprawnych - placówki przeznaczone dla osób niepełnosprawnych intelektualnie z orzeczoną niepełnosprawnością (również z niepełnosprawnością sprzężoną).
Termin i miejsce załatwienia

Termin realizacji

Załatwienie sprawy odbywa się:

  • bez zbędnej zwłoki,
  • w ciągu1 miesiąca od dnia złożenia wniosku w sprawach wymagających przeprowadzania postępowania administracyjnego,
  • w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku– jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana.

Miejsce załatwienia

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
90-012 Łódź,
ul. Kilińskiego 102/102a

I Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
tel.: +48 (42) 207 14 50; fax: +48 (42) 207 14 51
e-mail: 1wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Bałut i części Polesia)

II Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
tel.: +48 (42) 677 15 50; +48 (42) 677-15-53 (faks: wew. 31)
e-mail: 2wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)

III Wydział Pracy Środowiskowej
Łódź, ul. Będzińska 5
tel.: +48 (42) 684 44 81; fax: +48 (42) 681 61 07
e-mail: 3wps@mops.lodz.pl
(mieszkańcy Górnej i części Polesia)

Umawianie/rezerwacja wizyty

Nie dotyczy

Opłaty

Opłatę za pobyt w ośrodkach wsparcia ustala podmiot kierujący w uzgodnieniu z osobą kierowaną, uwzględniając przyznany zakres usług. Osoby nie ponoszą opłat, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego, tj. 776 zł dla osób samodzielnie gospodarujących i 600 zł na osobę w rodzinie.

Dokumenty

Formy i miejsce składania dokumentów

  • osobiście
    • I Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Gen. Tadeusza Kutrzeby 16
      (mieszkańcy Bałut i części Polesia)
    • II Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Gen. Stefana Grota-Roweckiego 30
      (mieszkańcy Śródmieścia i Widzewa)
    • III Wydział Pracy Środowiskowej
      Łódź, ul. Będzińska 5
      (mieszkańcy Górnej i części Polesia)
  • pocztą elektroniczną:
  • elektronicznie:
    • ePUAP

Termin składania dokumentów

Nie dotyczy

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o przyznanie wsparcia
formularz elektroniczny (ePUAP)
Podstawa prawna

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 51

Tryb odwoławczy

Postępowanie przed ośrodkiem pomocy społecznej jest dwuinstancyjne. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wydziału Pracy Środowiskowej, który wydał decyzję administracyjną, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Realizatorzy
Jednostka
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Komórka
Wydział Pracy Środowiskowej MOPS w Łodzi
Pomoc przy sprawie
POTRZEBUJESZ POMOCY PRZY SPRAWIE?
NIE WIESZ GDZIE SZUKAĆ SWOJEJ SPRAWY?
WYSZUKAJ SPRAWĘ Z LISTY
Kontakt